Przebieg projektu

Strona zawiera podstawowe informacje na temat przebiegu działań w ramach projektu

 „Patrzymy w przyszłość” w latach 2024-2025

II 2024

Złożenie wniosku aplikacyjnego

Przygotowanie  wniosku aplikacyjnego oraz koniecznych pełnomocnictw, przesłanie wypełnionego wniosku wraz załącznikami zgodnie z procedurami wymaganymi przez Narodową Agencję Programu Erasmus+

Zatwierdzenie wniosku

 

30 IV 2024r

 

 

Dni Otwarte Szkoły

Dni Otwarte Szkoły są doskonałą możliwością, by upowszechniać działania projektowe. Bezpośredni kontakt w rodzicami i przyszłymi uczniami naszej placówki umożliwia zapoznanie potencjalnych beneficjentów z ideą programu oraz rezultatami wypracowanymi podczas wyjazdów zagranicznych. W działania zaangażowani byli koordynatorzy i uczestnicy projektów. 

 

1 VI 2024

 

 

Rozpoczęcie projektu

Zgodnie z harmonogramem rozpoczął się drugi z trzech zaplanowanych projektów dla uczniów LO oraz nauczycieli ZS2.

 

VI 2024

 

 

Rekrutacja uczniów i nauczycieli

REKRUTACJA Uczniów LO i nauczycieli do projektu Erasmus + „Patrzymy w przyszłość” przebiegała w następujących terminach:

  •  10 VI 2024 – opublikowanie informacji o naborze uczniów i nauczycieli do projektu oraz niezbędnych dokumentów na stronach szkoły oraz indywidualnie poprzez dziennik elektroniczny uczniów i rodziców
  • 10 – 20 VI 2024 – składanie ankiet rekrutacyjnych przez uczniów i nauczycieli zainteresowanych udziałem w projekcie. Uczniowie w ankietach opisywali swoje działania na terenie szkoły i poza nią, ważną informacją dla komisji rekrutacyjnej była tez frekwencja na zajęciach szkolnych, średnia ocen rocznych z przedmiotów ogólnokształcących takich jak: język polski, matematyka, chemia, biologia, geografia, historia.oraz poziom znajomości j. angielskiego.
  • 20 – 30 VI 2024 – analizowanie otrzymanych ankiet i stworzenie listy osób zakwalifikowanych do udziału w projekcie oraz listy osób rezerwowych.
  •  1 VII 2024 – opublikowanie list osób zakwalifikowanych i rezerwowych oraz poinformowanie nauczycieli, uczniów i ich opiekunów wiadomością poprzez dziennik elektroniczny.

Regulamin rekrutacji dla nauczycieli

Regulamin rekrutacji dla uczniów

Formularz rekrutacyjny dla nauczycieli

Formularz rekrutacyjny dla uczniów

 

10 X 2024

 

 

Utworzenie grup projektowych

W związku z rozpoczynającymi się mobilnościami i w celu lepszego przepływu informacji utworzono 2 grupy projektowe dla beneficjentów – na Teams i na Whatsappie. Pozwoli to na ekologiczny kontakt z wszystkimi członkami projektu

15 X 2023

Spotkanie organizacyjne dla nauczycieli biorących udział w projekcie 2024/2025

Na specjalnie utworzonej grupie projektowej na Teams odbyło się spotkanie online prowadzone przez koordynatora projektu Sylwię Banasiak-Żarską oraz członka projektu Aleksandrę Cichoń, które obejmowało tematy: „Organizacja mobilności”, „Zasady upowszechniania w projektach Erasmus”. Nauczyciele zostali poinformowani o zasadach przygotowania do mobilności, jej przebiegu oraz dokumentacji, którą należy uzupełnić w związku z wyjazdem. W plikach grupy umieszczono ponadto dokumenty pomocne podczas przygotować do mobilności. Powtórzono również zasady informowania o dofinansowaniu podczas tworzenia artykułów upowszechniających.

Prezentacja dotycząca informowania o wydarzeniach w projektach Erasmus+

Informacje zamieszczone na Teams

 

 X 2024

 

 

Pierwsze mobilności nauczycieli

W październiku grupa 5 członków projektu wyjechała na Maltę szlifować swój język angielski.

 

13 XI 2024

 

 

Udział w konkursie Selfie 2024

Platforma Selfie+ to miejsce stworzone specjalnie dla beneficjentów programów: Erasmus+, PO WER, Europejski Korpus Solidarności, Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży oraz Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży, służące prezentowaniu działań projektowych realizowanych przy wsparciu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Poprzez dodanie zdjęć oraz opisów działań na platformie Selfie+ realizatorzy projektów mogą pochwalić się swoimi dokonaniami, upowszechniać wyniki pracy nad projektem, a przede wszystkim pokazać potencjalnym przyszłym beneficjentom programów wspieranych przez Fundację.

Nasza Szkoła po raz kolejny wzięła udział w tym przedsięwzięciu (więcej informacji w zakładce „Upowszechnianie”

 

4 XII 2024

 

 

Warsztaty integracyjne

4 grudnia odbyły się warsztaty integracyjne dla uczniów – uczestników projektu. Zostały poprzedzaone spotkaniem integracyjnym z koordynatorem projektu – panią Danutą Łozińską. O możliwości działań w wymiarze ekologicznym poinformowała również koordynatorka szkolnej akcji Pani Ewa Goraus

 

 

Aktywności:

· Przedstawiamy się, poznajemy się

– czas na luźną rozmowę w grupie, możliwość przemieszczania się po sali,

– utrwalanie imion- zabawa z piłką w kręgu

· Wspólne cechy:

– w parach- uczestnicy dobierają się w pary np. wg podobnych butów. Mają dla siebie 5-7 min.

Znajdują dogodne miejsce w sali, rozmawiają o swoich zainteresowaniach. Następnie przedstawiają swoich rozmówców grupie,

– w grupie- uczestnicy tworzą grupy wg koloru oczu, w grupach szukają wspólnych cech, zapisują to na plakacie (jak największa liczba wspólnych cech).

· Ćwiczenia integracyjne różne:

– dokończenie zdań- uczestnicy siedzą w kręgu, prowadzący czyta zdanie- wybrana osoba je kończy, np.:

Na bezludną wyspę zabrałbym/zabrałabym….

Moja ulubiona potrawa to…

Uwielbiam, kiedy…

Nie cierpię, kiedy …. Itp.

– praca w grupach- 3 lub 4- osobowe grupy- stworzenie planu wolnego dnia podczas pobytu na stażu ( na kartkach- plakatach- dowolna formuła- rysunek, notatka, kolaż),

– coś o mnie…. uczestnicy zapisują na karteczkach charakterystyczne zdanie na swój temat, zwinięta kartkę wrzucają do koszyka, po wymieszaniu karteczek uczestnicy losują i odgadują kto był autorem zapisanego zdania.

– czy mam podobne zdanie… jedna osoba na środku wypowiada jakieś zdanie-opinię- ktoś, kto podziela opinię dołącza do osoby na środku zahaczając o jej ramię (biorąc ją pod rękę) i kolejna osoba wypowiada jakąś opinię- kto się zgadza znowu dołącza- tak powstaje łańcuch osób zgadzających się w jakiejś kwestii

· Podsumowanie spotkania:

– samopoczucie po zajęciach, refleksje, wnioski (jedno krótkie zdanie).

 

 XI – II 2024

 

 

Kursy nauczycieli na Sycylii i w Barcelonie

Kolejne mobilności poszerzyły znajomość narzędzi IT wśród nauczycieli oraz przygotowały kadrę kierowniczą do zadań w zakresie opieki nad nauczycielami języka hiszpańskiego w szkole

 

8 II 2025

 

 

Warsztaty integracyjne

8 lutego odbyło się spotkanie z rodzicami uczniów i uczniami wyjeżdżającymi do Rimini. Podczas zebrania zaprezentowano cele projektu, informacje na temat programu Erasmus+, planowane działania, zaprezentowano plan wyjazdu, opiekunów i informacje na temat destynacji, zakwaterowania, wyżywienia i ubezpieczenia.

Ponadto miał również miejsce kurs języka włoskiego przeprowadzony przez jednego z koordynatorów.

 

 

Spotkanie poprowadziły koordynatorki projektu Sylwia Banasiak-Żarska oraz Danuta Łozińska.

W trakcie jego trwania zostały przedstawione informacje na temat celu projektu, sposobu jego finansowania oraz realizacji.

Rodzice zostali poinformowani o terminach oraz logistyce wyjazdu. Wyjaśniono podstawowe kwestie dotyczące przelotu oraz jego bezpieczeństwa.

Pani D. Łozińska omówiła regulamin obowiązujący uczestników projektu. Przedstawiła harmonogram pobytu związany z realizacją celów oraz aktywnościami kulturalnymi.

Po zakończeniu części informacyjnej uczniowie uczestniczyli w zajęciach mających na celu przygotowanie kulturowe oraz językowe.

Przeprowadziła go pani Danuta Łozińska. Pierwszy blok zajęć poświęcony był zapoznaniu uczniów z historią i kulturą regionu Emilia Romania. Przedstawiono informacje dotyczące kultury, obyczajowości i realiów życia w tym regionie.

Uczniowie poznali historię miasta Rimini oraz zdobyli wiedzę o goszczącej ich szkole.

Prezentacja wykorzystana podczas spotkania

Prezentacja wykorzystana podczas zajęć

 

9 – 18 III 2025r.

 

 

Wyjazd uczniów do Rimini

Współpraca z Państwową Szkołą Naukowo-Artystyczną w Rimini

 

31 III – 4 IV 2025r.

 

 

Job shadowing nauczycieli geografii i historii z IES Jabalcuz w Hiszpanii

Jeden z wyjazdów nauczycieli na kursy w ramach Erasmus+ poskutkował nawiązaniem współpracy ze szkołą w Hiszpanii. 

Program wizyty obejmował:

– zapoznanie się z systemem edukacji w Polsce

– zwiedzanie Zespołu Szkół Nr 2

– spotkania i rozmowy z nauczycielami w ramach wymiany doświadczeń

– spotkania i rozmowy z dyrekcją

– spotkania i rozmowy z uczniami

– obserwacja zajęć lekcyjnych

 

Odbyły się między innymi lekcje w zakresie takich przedmiotów, jak:

  • Język angielski
  • Język hiszpański
  • Geografia
  • Matematyka
  • Chemia
  • Zajęcia gastronomiczne .
  • Zajęcia grafiki i poligrafii
  • Plastyka
  • Biznes i zarządzanie
  • Podstawy projektowania architektury krajobrazu
  • Miniprzedsiębiorstwo

 

Ponadto nauczyciele realizujący job schadowing spotkali się z uczniami i zapoznali innymi zadaniami szkoły, takimi jak:

  • Zwiedzanie części sportowej, zajęcia sportowe
  • Samorząd szkolny i jego zadania
  • Biblioteka szkolna,
  • Zadania pedagoga i psychologa szkolnego
  • Szkolny Ośrodek Kariery
  • Fabryka Sztuki Myślenia
  • Targi Edukacji i Pracy

Odwiedzili również Jastrzębskie Carbonarium i wzięli udział w debacie oksfordzkiej uczniów szkół ponadpodstawowych

 

4-5 IV 2025r.

 

 

Dni otwarte "Korfantego"

Podczas dni otwartych zorganizowano stoisko w holu głównym, aby promować idee Erasmusa odaz zapoznać potencjalnych uczniów z mozliwościami zagranicznych mobilności.

IV – V 2025r.
 

 

Wiosenne mobilności nauczycieli

W ramach projektu Erasmus Plus „Patrzymy w przyszłość “ Wiesława Dziendziel – nauczycielka języka niemieckiego, miała okazję uczestniczyć w intensywnym kursie języka angielskiego, organizowanym przez Sunny School of English w Limassol.

Elżbieta Janusz oraz Małgorzata Lach – miały niepowtarzalną okazję wziąć udział w międzynarodowym kursie doskonalenia zawodowego w ramach Programu Erasmus+. Szkolenie odbyło się na malowniczej Teneryfie, a kurs nosił tytuł „ICT Tools for a Creative and Collaborative Classroom”.

 30 IV 2025 r.

Podsumowanie projektu „Patrzymy w przyszłość” dla uczniów – spotkanie upowszechniające

30 kwietnia 2025 roku odbyło się w naszej szkole uroczyste podsumowanie projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej „Patrzymy w przyszłość”. W wydarzeniu wzięli udział uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich liceum oraz opiekunowie i koordynatorzy projektu.

Podczas spotkania zaprezentowano szczegóły wyjazdu do Rimini we Włoszech – jednego z kluczowych elementów projektu. Uczestnicy mieli okazję przypomnieć sobie najważniejsze punkty programu, m.in. warsztaty, lekcje w szkole włoskiej, wycieczki krajoznawcze,  które odbyły się w malowniczym regionie Emilii-Romanii.

Nie zabrakło również części bardziej osobistej – uczniowie chętnie dzielili się swoimi wrażeniami, wspomnieniami i doświadczeniami zdobytymi podczas wyjazdu. Podkreślali wartości, które wynieśli z pobytu we Włoszech.  Każdy uczestnik otrzymał dyplom będący symbolicznym ukoronowaniem jego zaangażowania.

Na zakończenie spotkania zorganizowano, dla uczestników projektu, wspólny poczęstunek – na stołach pojawiła się prawdziwa włoska pizza oraz klasyczne tiramisu, które wprowadziły uczestników w atmosferę wspomnień z włoskiej przygody.

Projekt „Patrzymy w przyszłość” był nie tylko okazją do zdobycia nowych umiejętności i poznania innej kultury, ale też szansą na integrację i rozwój osobisty. Dziękujemy wszystkim za udział i zaangażowanie!

Koordynatorzy: Sylwia Banasiak-Żarska, Danuta Łozińska

Współfinansowane przez Unię Europejską

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.