Dni Otwarte Szkoły są doskonałą możliwością, by upowszechniać działania projektowe. Bezpośredni kontakt w rodzicami i przyszłymi uczniami naszej placówki umożliwia zapoznanie potencjalnych beneficjentów z ideą programu oraz rezultatami wypracowanymi podczas wyjazdów zagranicznych. W działania zaangażowani byli koordynatorzy i uczestnicy projektów.
Zgodnie z harmonogramem rozpoczął się drugi z trzech zaplanowanych projektów dla uczniów LO oraz nauczycieli ZS2.
REKRUTACJA Uczniów LO i nauczycieli do projektu Erasmus + „Patrzymy w przyszłość” przebiegała w następujących terminach:
W związku z rozpoczynającymi się mobilnościami i w celu lepszego przepływu informacji utworzono 2 grupy projektowe dla beneficjentów – na Teams i na Whatsappie. Pozwoli to na ekologiczny kontakt z wszystkimi członkami projektu
Na specjalnie utworzonej grupie projektowej na Teams odbyło się spotkanie online prowadzone przez koordynatora projektu Sylwię Banasiak-Żarską oraz członka projektu Aleksandrę Cichoń, które obejmowało tematy: „Organizacja mobilności”, „Zasady upowszechniania w projektach Erasmus”. Nauczyciele zostali poinformowani o zasadach przygotowania do mobilności, jej przebiegu oraz dokumentacji, którą należy uzupełnić w związku z wyjazdem. W plikach grupy umieszczono ponadto dokumenty pomocne podczas przygotować do mobilności. Powtórzono również zasady informowania o dofinansowaniu podczas tworzenia artykułów upowszechniających.
Prezentacja dotycząca informowania o wydarzeniach w projektach Erasmus+
W październiku grupa 5 członków projektu wyjechała na Maltę szlifować swój język angielski.
Platforma Selfie+ to miejsce stworzone specjalnie dla beneficjentów programów: Erasmus+, PO WER, Europejski Korpus Solidarności, Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży oraz Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży, służące prezentowaniu działań projektowych realizowanych przy wsparciu Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Poprzez dodanie zdjęć oraz opisów działań na platformie Selfie+ realizatorzy projektów mogą pochwalić się swoimi dokonaniami, upowszechniać wyniki pracy nad projektem, a przede wszystkim pokazać potencjalnym przyszłym beneficjentom programów wspieranych przez Fundację.
Nasza Szkoła po raz kolejny wzięła udział w tym przedsięwzięciu (więcej informacji w zakładce „Upowszechnianie”
4 grudnia odbyły się warsztaty integracyjne dla uczniów – uczestników projektu. Zostały poprzedzaone spotkaniem integracyjnym z koordynatorem projektu – panią Danutą Łozińską. O możliwości działań w wymiarze ekologicznym poinformowała również koordynatorka szkolnej akcji Pani Ewa Goraus
Aktywności:
· Przedstawiamy się, poznajemy się
– czas na luźną rozmowę w grupie, możliwość przemieszczania się po sali,
– utrwalanie imion- zabawa z piłką w kręgu
· Wspólne cechy:
– w parach- uczestnicy dobierają się w pary np. wg podobnych butów. Mają dla siebie 5-7 min.
Znajdują dogodne miejsce w sali, rozmawiają o swoich zainteresowaniach. Następnie przedstawiają swoich rozmówców grupie,
– w grupie- uczestnicy tworzą grupy wg koloru oczu, w grupach szukają wspólnych cech, zapisują to na plakacie (jak największa liczba wspólnych cech).
· Ćwiczenia integracyjne różne:
– dokończenie zdań- uczestnicy siedzą w kręgu, prowadzący czyta zdanie- wybrana osoba je kończy, np.:
Na bezludną wyspę zabrałbym/zabrałabym….
Moja ulubiona potrawa to…
Uwielbiam, kiedy…
Nie cierpię, kiedy …. Itp.
– praca w grupach- 3 lub 4- osobowe grupy- stworzenie planu wolnego dnia podczas pobytu na stażu ( na kartkach- plakatach- dowolna formuła- rysunek, notatka, kolaż),
– coś o mnie…. uczestnicy zapisują na karteczkach charakterystyczne zdanie na swój temat, zwinięta kartkę wrzucają do koszyka, po wymieszaniu karteczek uczestnicy losują i odgadują kto był autorem zapisanego zdania.
– czy mam podobne zdanie… jedna osoba na środku wypowiada jakieś zdanie-opinię- ktoś, kto podziela opinię dołącza do osoby na środku zahaczając o jej ramię (biorąc ją pod rękę) i kolejna osoba wypowiada jakąś opinię- kto się zgadza znowu dołącza- tak powstaje łańcuch osób zgadzających się w jakiejś kwestii
· Podsumowanie spotkania:
– samopoczucie po zajęciach, refleksje, wnioski (jedno krótkie zdanie).
Kolejne mobilności poszerzyły znajomość narzędzi IT wśród nauczycieli oraz przygotowały kadrę kierowniczą do zadań w zakresie opieki nad nauczycielami języka hiszpańskiego w szkole
8 lutego odbyło się spotkanie z rodzicami uczniów i uczniami wyjeżdżającymi do Rimini. Podczas zebrania zaprezentowano cele projektu, informacje na temat programu Erasmus+, planowane działania, zaprezentowano plan wyjazdu, opiekunów i informacje na temat destynacji, zakwaterowania, wyżywienia i ubezpieczenia.
Ponadto miał również miejsce kurs języka włoskiego przeprowadzony przez jednego z koordynatorów.
Spotkanie poprowadziły koordynatorki projektu Sylwia Banasiak-Żarska oraz Danuta Łozińska.
W trakcie jego trwania zostały przedstawione informacje na temat celu projektu, sposobu jego finansowania oraz realizacji.
Rodzice zostali poinformowani o terminach oraz logistyce wyjazdu. Wyjaśniono podstawowe kwestie dotyczące przelotu oraz jego bezpieczeństwa.
Pani D. Łozińska omówiła regulamin obowiązujący uczestników projektu. Przedstawiła harmonogram pobytu związany z realizacją celów oraz aktywnościami kulturalnymi.
Po zakończeniu części informacyjnej uczniowie uczestniczyli w zajęciach mających na celu przygotowanie kulturowe oraz językowe.
Przeprowadziła go pani Danuta Łozińska. Pierwszy blok zajęć poświęcony był zapoznaniu uczniów z historią i kulturą regionu Emilia Romania. Przedstawiono informacje dotyczące kultury, obyczajowości i realiów życia w tym regionie.
Uczniowie poznali historię miasta Rimini oraz zdobyli wiedzę o goszczącej ich szkole.
Współpraca z Państwową Szkołą Naukowo-Artystyczną w Rimini
Jeden z wyjazdów nauczycieli na kursy w ramach Erasmus+ poskutkował nawiązaniem współpracy ze szkołą w Hiszpanii.
Program wizyty obejmował:
– zapoznanie się z systemem edukacji w Polsce
– zwiedzanie Zespołu Szkół Nr 2
– spotkania i rozmowy z nauczycielami w ramach wymiany doświadczeń
– spotkania i rozmowy z dyrekcją
– spotkania i rozmowy z uczniami
– obserwacja zajęć lekcyjnych
Odbyły się między innymi lekcje w zakresie takich przedmiotów, jak:
Ponadto nauczyciele realizujący job schadowing spotkali się z uczniami i zapoznali innymi zadaniami szkoły, takimi jak:
Odwiedzili również Jastrzębskie Carbonarium i wzięli udział w debacie oksfordzkiej uczniów szkół ponadpodstawowych
Podczas dni otwartych zorganizowano stoisko w holu głównym, aby promować idee Erasmusa odaz zapoznać potencjalnych uczniów z mozliwościami zagranicznych mobilności.
W ramach projektu Erasmus Plus „Patrzymy w przyszłość “ Wiesława Dziendziel – nauczycielka języka niemieckiego, miała okazję uczestniczyć w intensywnym kursie języka angielskiego, organizowanym przez Sunny School of English w Limassol.
Elżbieta Janusz oraz Małgorzata Lach – miały niepowtarzalną okazję wziąć udział w międzynarodowym kursie doskonalenia zawodowego w ramach Programu Erasmus+. Szkolenie odbyło się na malowniczej Teneryfie, a kurs nosił tytuł „ICT Tools for a Creative and Collaborative Classroom”.
30 IV 2025 r.
30 kwietnia 2025 roku odbyło się w naszej szkole uroczyste podsumowanie projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej „Patrzymy w przyszłość”. W wydarzeniu wzięli udział uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich liceum oraz opiekunowie i koordynatorzy projektu.
Podczas spotkania zaprezentowano szczegóły wyjazdu do Rimini we Włoszech – jednego z kluczowych elementów projektu. Uczestnicy mieli okazję przypomnieć sobie najważniejsze punkty programu, m.in. warsztaty, lekcje w szkole włoskiej, wycieczki krajoznawcze, które odbyły się w malowniczym regionie Emilii-Romanii.
Nie zabrakło również części bardziej osobistej – uczniowie chętnie dzielili się swoimi wrażeniami, wspomnieniami i doświadczeniami zdobytymi podczas wyjazdu. Podkreślali wartości, które wynieśli z pobytu we Włoszech. Każdy uczestnik otrzymał dyplom będący symbolicznym ukoronowaniem jego zaangażowania.
Na zakończenie spotkania zorganizowano, dla uczestników projektu, wspólny poczęstunek – na stołach pojawiła się prawdziwa włoska pizza oraz klasyczne tiramisu, które wprowadziły uczestników w atmosferę wspomnień z włoskiej przygody.
Projekt „Patrzymy w przyszłość” był nie tylko okazją do zdobycia nowych umiejętności i poznania innej kultury, ale też szansą na integrację i rozwój osobisty. Dziękujemy wszystkim za udział i zaangażowanie!
Koordynatorzy: Sylwia Banasiak-Żarska, Danuta Łozińska
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.