Rezultaty projektu i ich upowszechnianie

Strona zawiera podstawowe informacje na temat upowszechniania rezultatów projektu

„Patrzymy w przyszłość 2024-2025”

Udział w miejskim konkursie ekologicznym

Uczestnicy projektu „Patrzymy w przyszłość 2024/2025” wzięli udział w zabawie „Czy wiesz, że jeż…” zorganizowanym przez Wydział Ochrony Środowiska jastrzębskiego Urzędu Miejskiego. Celem było zdobycie domku dla jeży, który zostanie umieszczony na terenie Zespołu Szkół nr 2.

Wierszyk napisany przez uczestnika projektu – panią Aleksandrę Cichoń zdobył 3 miejsce w mieście i domek już do nas trafił. Architekci krajobrazu przygotowali dla niego odpowiednie miejsce. Mamy nadzieję, że szybko zadomowi się w nim jakiś kolczasty zwierzak. 

Wszystkim, którzy zagłosowali wraz z nami, bardzo dziękujemy za pomoc.

Czy wiesz, że jeż,

niezwykły zwierz,

przez staw przepłynąć

umie też?

Na dachu kolce,

w podwoziu beż,

by wziąć go w rękę,

strzeż się strzeż!

Gdzież spotkać jeża?

Gdy zapadł zmierzch…

w ogrodzie tupta

wzdłuż i wszerz.

Więc domek weź,

by wlazł tam jeż,

a na ulicę

nie chciał już wbiec.

Udział w konkursie Selfie+

Opis zdjęć przesłanych na konkurs

 

Zdjęcie 1.

Zdjęcie przedstawia uczniów Zespołu Szkół Nr 2 – uczestników projektu. Związane jest bezpośrednio z jednym z najważniejszych celów realizowanego przez nich zadania w tej edycji projektu- „działania nastawionego na rozwój świadomości ekologicznej”. W tym celu uczniowie i nauczyciele, przygotowując się do mobilności, działają proekologicznie na terenie swojego miasta. Zdjęcie z domkiem dla jeży jest efektem III miejsca w konkursie „Czy wiesz, że jeż…” zorganizowanego przez Wydział Ochrony Środowiska jastrzębskiego Urzędu Miejskiego i wiersza napisanego przez uczestniczkę projektu – nauczycielkę j. polskiego. Cała społeczność szkolna włączyła się w głosowanie, co już jest pozytywnym efektem naszego projektu.

 

 

Zdjęcie 2

Zdjęcie przesłane zgodnie z priorytetem „Ekologia” przedstawia nauczycieli Zespołu Szkół Nr 2 – uczestników projektu. Związane jest bezpośrednio z jednym z najważniejszych celów realizowanego przez nich zadania – „Kształtowania postaw prospołecznych i proekologicznych poprzez propagowanie zrównoważonych zachowań, inspirowanie do krytycznego i twórczego myślenia oraz działania nastawionego na rozwój świadomości ekologicznej”. Nauczyciele naszej szkoły stawiają na wspieranie uczniów w projektach prozdrowotnych i ekologicznych np. związanych z „życiem zero waste”. Jeśli wszyscy będziemy działać w ten sposób, możemy myśleć optymistycznie o przyszłości naszej planety

Aleksandra Cichoń.

 

Idea well-beingu na szkolnym Maratonie Maturalnym

30 listopada 2024 r. w Zespole Szkół Nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju odbyło się upowszechnianie rezultatów szkolenia „Recharging Educational Professionals – A wellbeing workshop for teachers and education staff” zrealizowanego przez nauczycieli w ramach programu Erasmus+. Wydarzenie miało miejsce podczas Maratonu Maturalnego i zgromadziło ponad 70 osób: uczniów oraz nauczycieli matematyki.

 

Podczas spotkania uczestnicy mieli okazję zapoznać się z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z dobrostanem psychicznym i fizycznym, w tym z technikami redukcji stresu, sposobami radzenia sobie z presją egzaminacyjną oraz metodami dbania o równowagę między nauką a odpoczynkiem. Prezentacja spotkała się z dużym zainteresowaniem zarówno ze strony uczniów przygotowujących się do matury, jak i nauczycieli, którzy dostrzegli wartość w praktycznym zastosowaniu omawianych technik w codziennej pracy oraz przygotowaniach do egzaminów.

Dzięki temu wydarzeniu idea well-beingu zyskała szerszy oddźwięk w społeczności szkolnej, a uczniowie zostali zachęceni do większej troski o swoje zdrowie psychiczne w kluczowym okresie edukacyjnym.

Małgorzata Chodura

 

U źródeł europejskich wartości – lekcja z wykorzystaniem zadań interaktywnych
Wyróżnienie w konkursie Selfie+

Konkurs Selfie+ to okazja dla beneficjentów programów realizowanych przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji do podzielenia się efektami ich pracy.

Jest przeprowadzany za pomocą konkursu fotograficznego, bo to właśnie za pomocą zdjęć najłatwiej i najskuteczniej można przedstawić rezultaty swoich działań.

Od 20 czerwca – 30 listopada 2024 r. uczestnicy programów przesyłali zdjęcia, zaś eksperci FRSE wybrali najlepsze z nich, umieszczone na platformie w okresie trwania konkursu.

Konkurs zakładał 2 kategorie:

  • Twój projekt w jednym ujęciu – za pomocą jednego zdjęcia przedstaw główny temat działań projektowych.
  • Wartości Europejskie w Nowej Perspektywie – za pomocą jednego zdjęcia przedstaw, w jaki sposób Twój projekt wpływa na aktywność uczestników i ich włączenie w europejski wymiar edukacji, uwzględniając priorytety Nowej Perspektywy, tj. Cyfrowy świat, Działania społeczne, Ekologia, Wyrównywanie szans, Synergia.

W bieżącej edycji zdjęcie wykonane przez uczennice klasy IV: Igę Anuszkiewicz, Laurę Śleszyńska, Maję Tomanek i Joasię Zając zdobyło wyróżnienie – znalazło się wśród 18 nagrodzonych laureatów z całej Polski!

Fotografia została opisana i przekazana przy pomocy stworzonej do tego platformy wraz z następującym opisem:

„Zdjęcie przesłane zgodnie z priorytetem „Ekologia” przedstawia nauczycieli Zespołu Szkół Nr 2 – uczestników projektu. Związane jest bezpośrednio z jednym z najważniejszych celów realizowanego przez nich zadania – „Kształtowania postaw prospołecznych i proekologicznych poprzez propagowanie zrównoważonych zachowań, inspirowanie do krytycznego i twórczego myślenia oraz działania nastawionego na rozwój świadomości ekologicznej”. Nauczyciele naszej szkoły stawiają na wspieranie uczniów w projektach prozdrowotnych i ekologicznych np. związanych z „życiem zero waste”. Jeśli wszyscy będziemy działać w ten sposób, możemy myśleć optymistycznie o przyszłości naszej planety.”

Uroczyste wręczenie nagród odbyło się podczas Ogólnopolskiego Dnia Informacyjnego 14 I 2025r. na Stadionie Narodowym.


W związku z wyróżnieniem w holu budynku B umieszczono wystawę na ten temat

Sprawozdanie w formie książki internetowej

Link do książki przygotowanej przez uczestników

Wystawa w holu szkoły

Wystawa 10 lutego – 26 marca 2025 r

 

W okresie od 10 lutego do 26 marca 2025 r. na holu głównym Zespołu Szkół nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju została zaprezentowana wystawa dotycząca holistycznego podejścia do dobrostanu człowieka oraz Malty, przygotowana przez Małgorzatę Chodurę, Monikę Goik, Katarzynę Moczoł, Agnieszkę Strządałę, Jolantę Wyciszczok, – nauczycieli Korfantego, którzy w październiku 2024 r. odbyli na Malcie kursy Mindfulness oraz językowe, w ramach projektu Erasmus+ .

Społeczność Korfantego, jak również osoby spoza szkoły odwiedzające naszą placówkę, mogły zapoznać się z kilkoma sposobami radzenia sobie ze stresem, który jest tak wszechobecny w życiu każdego z nas. Zaprezentowano krok po kroku metody, które mogą pomóc w wytyczeniu ścieżki do poprawy jakości swojego życia:

  1. 5-4-3-2-1, tzw. technikę uziemiającą, koncentrującą uwagę danej osoby na otoczeniu, zamiast na czynniku stresującym,

jak i

  1. breathing square (kwadrat oddechowy), będący ćwiczeniami oddechowymi, pozwalającymi wyciszyć zestresowany organizm.

Wystawa obejmowała również prezentację fauny i flory tej maleńkiej śródziemnomorskiej wyspy oraz demograficzne i kulturowe aspekty Malty, przy okazji poruszając wyspiarskie podejście do ochrony środowiska, w postaci powszechnie wykorzystywanej energii słonecznej do podgrzewania wody czy produkcji prądu.

Wystawa jest elementem upowszechniania wiedzy zdobytej w ramach kursów, koresponduje z celami projektu Erasmus w ZS2 i będzie połączona z konkursem szkolnym, który zostanie przeprowadzony w czerwcu br.

Konkurs AI w praktyce – pomysł na lepsze jutro.

KONKURS: AI w praktyce – pomysł na lepsze jutro.

  1. Cel konkursu

Zainspirowanie uczniów szkół średnich do kreatywnego
i praktycznego wykorzystania sztucznej inteligencji w różnych dziedzinach życia (edukacja, zdrowie, środowisko, sztuka, technologie, społeczeństwo itd.).

Cele konkursu:

  1. Promowanie wiedzy na temat sztucznej inteligencji (AI).
  2. Rozwijanie kreatywności i umiejętności projektowych uczniów.
  3. Zainspirowanie młodzieży do zastosowania AI w rozwiązywaniu realnych problemów.
  4. Uczestnicy:
  • Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół średnich (klasy 1–3).
  • Praca może być wykonana indywidualnie lub w zespołach maksymalnie 3-osobowych.
  1. Zadanie konkursowe:

Przygotuj projekt, który przedstawia praktyczne zastosowanie sztucznej inteligencji w teraźniejszym lub przyszłym życiu codziennym lub w rozwiązaniu konkretnego problemu społecznego. Możesz wykorzystać AI do:

  • rozpoznawania obrazów lub dźwięków,
  • analizy danych (np. środowiskowych, zdrowotnych),
  • wspomagania edukacji (np. chatbot, aplikacja ucząca),
  • tworzenia sztuki (muzyki, grafiki, literatury),
  • lub innych obszarów, które uznasz za istotne.
  1. Forma pracy:

Uczestnicy muszą przygotować:

  1. Opis projektu (max 2 strony A4, PDF): zawierający problem, rozwiązanie, opis wykorzystania AI oraz potencjalne zastosowanie.
  2. Prezentację multimedialną (max 7 minut, PDF lub PowerPoint).
  3. (Opcjonalnie) Prototyp / demo / film pokazujący działanie rozwiązania – mile widziane!

KRYTERIA OCENY PROJEKTU

Stoisko podczas dni otwartych Szkoły
 

4-5 IV 2025r.

 

 

Dni otwarte "Korfantego"

Podczas dni otwartych zorganizowano stoisko w holu głównym, aby promować idee Erasmusa odaz zapoznać potencjalnych uczniów z mozliwościami zagranicznych mobilności.

Prezentacja wykonana przez uczniów

Film upowszechniający

Cypryjska opowieść

Autorka – Wiesława Dziendziel
Wystawa w sali 10 B

Grecki humor

Humor starożytnych Greków nie różnił się jakoś zasadniczo od humoru współczesnego. W utworach sprzed ponad 20 wieków są i żarty nieprzyzwoite i bardzo wyrafinowane.

 

Dominuje tu humor absurdalny, a wiele żartów jest raczej niskich lotów, jak te wyśmiewające mieszkańców niektórych greckich polis: „W Abderach zabłąkany osioł wlazł do gymnazjon [miejsca ćwiczeń] i wypił oliwę. Abderyci zbiegli się, posłali po wszystkie osły w mieście, sprowadzili je na jedno miejsce i dla ostrzeżenia i przykładu sprali przed nimi batami tego osła”. Niektóre ze starożytnych dowcipów to naprawdę żarty z brodą: „Gadatliwy golibroda spytał dowcipnisia: >>Jak cię mam ostrzyc?<< >>Milcząc!<<”.

 

Źródło:

https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C407125%2Chumor-starozytnych-grekow-czasem-sol-attycka-czasem-homerycki-smiech.html

Konkurs na prezentację o Cyprze

Część 1 - ogłoszenie konkursu

 Konkurs na prezentację “Najpiękniejsze zakątki Cypru” w języku niemieckim i angielskim

W związku z udziałem nauczycieli w projekcie Erasmus+ “Patrzymy w przyszłość…” nauczycielki języka niemieckiego serdecznie zapraszają uczniów uczących się języka niemieckiego do wzięcia udziału w konkursie na najładniejszą prezentację na temat najciekawszych,najpiękniejszych miejsc na Cyprze. Tytuł prezentacji : “Sehenswürdigkeiten auf Zypern / Sights in Cyprus”.

 Wymagania : 15 krótkich opisów ciekawych miejsc na Cyprze w języku niemieckim oraz angielskim. Ocenie będzie podlegać treść, spójność, wybór formy prezentacji. Proszę nie zapomnieć o dołączeniu informacji na temat  źródeł pochodzenia zdjęć oraz tekstów. 

Na autorów najlepszych prezentacji  czekają drobne upominki oraz 30 punktów z języka niemieckiego . 

Termin nadsyłania prezentacji 7 kwietnia 2025 r. Link do prezentacji wysyłamy przez dziennik do Wiesławy Dziendziel.

Część 1 - wyniki konkursu

Najpiękniejsze zabytki Cypru – konkurs na prezentację rozstrzygnięty

W ramach projektu Erasmus+ „Patrzymy w przyszłość” odbył się konkurs na prezentację zatytułowany „Najpiękniejsze zabytki Cypru”. Celem tego wydarzenia było promowanie wiedzy o kulturze i historii Cypru oraz rozwijanie umiejętności prezentacyjnych uczniów.Z wielkim zaangażowaniem do konkursu przystąpiła Julia Wróbel z klasy 4c T. Jej prezentacja była nie tylko interesująca, ale także starannie przygotowana, co zostało docenione przez jury w składzie Wiesława Dziendziel i Dorota Sitek – Sędek. Dzięki temu Julia zdobyła pierwsze miejsce i została uznana za autorkę najciekawszej prezentacji na temat cypryjskich zabytków.Wydarzenie to było świetną okazją do pogłębienia wiedzy o Cyprze, a także do rozwijania umiejętności IT.

 Gratulujemy Julii sukcesu i życzymy dalszych osiągnięć!

Link do  prezentacji :

Wystawa w holu budynku B 

Grecki humor

Grecja jest jednym z najważniejszych źródeł kultury europejskiej. Stamtąd wywodzą się filozofia, teatr europejski, czy porządki w architekturze. 

Przypomina o tym ekspozycja w budynku B przygotowana w związku z mobilnością nauczyciela języka polskiego na kurs „Cultural Heritage Education: Ancient Greece as a Case Study” 

Słowniczki polsko-niemiecko-angielskie

W ramach projektu “ Patrzymy w przyszłość.. “ i inspiracji wynikającej z wyjazdu nauczyciela na kurs języka angielskiego do Limassol na Cyprze,  uczniowie stworzyli przed zbliżającymi się wakacjami słowniczki polsko – angielsko – niemieckie przydatne w podróży, w trakcie pobytu poza granicami kraju. Autorami są uczniowie klas trzecich, którzy rekrutują się do wyjazdu na staż  w ramach projektu “W drodze do sukcesu zawodowego. Staże zagraniczne w Hiszpanii”.

 

Wiesława Dziendziel.

Kilka przykładowych słowniczków

Współfinansowane przez Unię Europejską

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.