W ramach programu Erasmus+ „Patrzymy w Przyszłość 2024/2025” kolejni nauczyciele Korfanetgo w roku szkolnym 2024/2025 poszerzali swoje horyzonty podnosząc kompetencje językowe oraz wzbogacając wiedzę, tym razem związaną z holistycznym dobrostanem człowieka.
Podczas tygodniowego szkolenia na Malcie, panie M. Chodura i A Strządała poznawały sposoby, jak wykreować model dobrego samopoczucia. Pierwsza część kursu skoncentrowana była na autoanalizie własnego stanu emocjonalnego i fizycznego, określeniu celów związanych z indywidualnymi potrzebami oraz wytyczeniu ścieżki do poprawy jakości swojego życia. Narzędziem stosowanym w tym etapie była uważność.
W dalszej części kurs obejmował praktyczne strategie radzenia sobie ze stresem. W celu skorzystania z tych strategii najpierw konieczna była identyfikacja stresorów, a następnie dobór odpowiedniej techniki relaksacyjnej np. uważne oddychanie, wizualizacja, medytacja.
Kurs potwierdzał jak ważne są dla naszego zdrowia aktywność fizyczna, zdrowe nawyki żywieniowe, nawodnienie organizmu oraz odpoczynek, w tym zdrowy sen.
Kolejny etap szkolenia związany był z inteligencją emocjonalną, skutecznym zarządzaniem i rozpoznawaniem własnych uczuć i potrzeb, zarządzaniem empatią, budowaniem relacji społecznych.
Bardzo wymagającym etapem kursu było znalezienie równowagi między pracą a wypoczynkiem, realizacją obowiązków zawodowych a życiem rodzinnym.
Udział w kursie dla nauczycieli stwarzał możliwości poszukiwania tej równowagi między szkoleniem a odkrywaniem Malty. Sprzyjająca aura w czasie pobytu na wyspie, zachęcały do poznawania jej historii i kultury, odwiedzania miejsc pięknych krajobrazowo, tych ważnych dla historii Europy oraz związanych z najstarszymi cywilizacjami. Był czas na obserwację życia demokratycznego, niezwykle zróżnicowanego społeczeństwa, dbającego o ekologiczne aspekty życia.
Malta zachwyciła nas swoim położeniem, klimatem i kulturą. Jest to najdalej na południe wysunięte państwo Europy. Na Archipelag Wysp Maltańskich składają się trzy zamieszkałe wyspy: Malta, Gozo i Comino oraz kilka mniejszych wysepek.
Oprócz pięknej pogody na turystów czeka szereg atrakcji i miejsc wartych zwiedzenia oraz zobaczenia. Wśród nich są cuda natury, klimatyczne miejsca, miasta, zabytki, plaże i ciekawe tradycje.
Zwiedzanie rozpoczęłyśmy od stolicy. Valletta to nastrojowe barokowe miasto o wyjątkowych budowlach powstałych ze złotego piaskowca. Wąskie uliczki, potężne mury, harmonijne zdobienia, finezyjne balkony, ogrody i niezapomniane panoramy to tylko niektóre z atutów tego miasta. Z Valetty popłynęłyśmy do trójmiasta i zwiedziłyśmy Birgu.
Kolejny dzień naszego pobytu spędziłyśmy w mieście ciszy Mdinie. Stanowi ona jeden z najpiękniejszych przykładów średniowiecznego miasta otoczonego murami i niezwykłego połączenia architektury normańskiej z barokową. Miasto choć było dawną stolicą kraju, dziś zamieszkałe jest przez niespełna 250 mieszkańców.
Odwiedziłyśmy Rabat i Katakumby św. Pawła.
Chrześcijaństwo na Maltę dotarło w 60. roku wraz ze św. Pawłem. Płynął on do Rzymu na proces, a jego statek rozbił się na przybrzeżnych skałach. Wg tradycji w czasie trzymiesięcznego pobytu zamieszkał w jednej z grot, prowadząc w niej działalność misyjną.
Malta została hojnie obdarzona cudami natury i one najbardziej sprzyjały ćwiczeniu medytacji oraz innych technik relaksacyjnych. Jednymi z nich są Klify Dinglibędące najwyższymi klifami na południu Europy. Z platformy widokowej podziwiałyśmy Blue Grotto. To jedna z najpiękniejszych naturalnych atrakcji Malty. Można ją zobaczyć z platformy widokowej usytuowanej nad brzegiem urwistego wybrzeża w pobliżu miejscowości Żurrieq. Inne dni poświęciłyśmy również na spenetrowanie wyspy Gozo czy podziwianie przepięknych klifów i zatok przy plaży Tuffieha.
Wyjazd na kurs: „Doładuj i odnów: holistyczne techniki dobrego samopoczucia dla współczesnych nauczycieli i pracowników sektoru edukacji” był niezwykły z racji wszystkich wyżej wymienionych powodów.
W ramach projektu Erasmus + „Patrzymy w przyszłość” grupa nauczycieli naszej szkoły wzięła udział w nauce języka angielskiego na Malcie, w pięknej stolicy tego kraju – Valetcie. Podczas tygodniowego pobytu pani Katarzyna Moczoł, Monika Goik i Jolanta Wyciszczok nawiązały współpracę międzynarodową z innymi uczestnikami kursu językowego. Wymieniły doświadczenia z koleżankami i kolegami pochodzącymi z takich krajów, jak: Francja, Belgia, Portugalia, Estonia, Czechy i Słowacja.
To bardzo cenna lekcja, bo wymagała od uczestników zdolności komunikacyjnych, otwartości i umiejętności radzenia sobie ze stresem. Prowadząca kurs była osobą bardzo życzliwą i empatyczną, dlatego świetnie potrafiła zmobilizować uczestników kursu do aktywności i praktycznych ćwiczeń z angielskim. Całość obejmowała umiejętności porozumiewania się tym językiem w codziennych sytuacjach szkolnych, na ulicy, w sklepie czy w restauracji. Dopełnieniem tego szkolenia były zajęcia weryfikujące umiejętności kursantów w praktyce. Pozwalały one na poznanie maltańskiej kuchni, tradycji, kultury i historii. Był to wieczorny spacer z anglojęzycznym przewodnikiem, wycieczka do dawnej stolicy Malty – Mdiny oraz na wyspę Gozo. Podczas tych aktywności trzeba było samodzielnie radzić sobie w codziennych sytuacjach komunikacyjnych w języku angielskim. Na szczęście mieszkańcy Malty są niezwykle gościnni, co wymusiło na uczestnikach kursu podnoszenie ich umiejętności językowych. Odbywało się to na dodatek w otoczeniu pięknej architektury i niezwykłej przyrody.
Doświadczenia zebrane podczas kursu i samodzielnych wycieczek pozwoliły na poznanie maltańskiej różnorodności i wielokulturowości, zgodnej z zasadami demokratycznego państwa. Malta jest położona na terenie bardzo surowym i trudnym do życia, dlatego podziw wzbudzało wiele tutejszych ekologicznych rozwiązań.
Pobyt w tym państwie i uczestnictwo w kursie językowym umożliwiło wymianę kulturową między nauczycielami, a edukacja w fantastycznej atmosferze pobudziła dalsze chęci do nauki i głód doznań podróżniczych.
W malowniczym Palermo, stolicy Sycylii, w ramach programu Erasmus+, finansowanego przez Unię Europejską, odbył się międzynarodowy kurs dla nauczycieli , którego celem było poszerzenie wiedzy z zakresu nowoczesnych narzędzi IT oraz ich roli w edukacji. W wydarzeniu, które odbywało się od 25 do 29 listopada 2024 r., wzięli udział nauczyciele z pięciu państw: Włoch, Słowacji, Polski, Austrii i Rumunii, co stworzyło doskonałą okazję do wymiany doświadczeń i pomysłów.
Podczas intensywnych warsztatów uczestnicy, w tym nasi nauczyciele – Barbara Będkowska i Sylwia Banasiak-Żarska, zgłębiali zastosowanie różnorodnych aplikacji i platform edukacyjnych, takich jak programy wspierające nauczanie online, narzędzia do tworzenia interaktywnych materiałów dydaktycznych czy aplikacje ułatwiające komunikację w środowisku szkolnym. Istotnym punktem programu była także dyskusja nad tym, jak technologia wpływa na współczesne nauczanie i jakie wyzwania niesie za sobą jej wdrożenie w różnych systemach edukacyjnych.
Porównując systemy edukacji swoich krajów, nauczyciele mogli lepiej zrozumieć różnice i podobieństwa w podejściu do nauczania. Dzięki temu wynieśli z kursu nie tylko nowe umiejętności technologiczne, ale także inspirację do dalszych działań w swoich szkołach.
Poza zajęciami merytorycznymi, uczestnicy mieli okazję zwiedzić Palermo – miasto pełne historii i kultury. Spacerując wąskimi uliczkami, podziwiali urokliwe kościoły, barokowe place oraz znaną na całym świecie katedrę w Palermo. Wielu uczestników odwiedziło także barwne targowiska, takie jak Ballarò, gdzie poznali smaki lokalnej kuchni.
Kurs w Palermo okazał się nie tylko cennym doświadczeniem edukacyjnym, ale również możliwością nawiązania międzynarodowych przyjaźni oraz odkrycia niezwykłego uroku Sycylii.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.