Zajęcia kulturowe to jeden z etapów przygotowujących młodzież LO do mobilności. Pozwalają poznać i zrozumieć lepiej kraj, do którego udają się uczniowie
Aleksandra Cichoń
Fiszki w formie gry memory ćwiczą pamięć i pomagają uczniom odświeżyć słownictwo (np. związane z opisem drogi).
W ramach Erasmus Day uczniowie uczący się języka niemieckiego mogli zapoznać się z najważniejszymi zabytkami Ratyzbony odwiedzonej przez uczestniczkę projektu dzięki grze planszowej” Wie komme ich in Regensburg zu… “ zaprojektowanej przez uczniów klasy 4d T.
Wiesława Dziendziel
Wiedza ekonomiczna nie zawsze jest łatwo przyswajana przez uczniów. W jej zapamiętywaniu pomagają quizy i dobrze dobrane narzędzia ICT.
Nauczyciele przedmiotów zawodowych wykorzystali swoją wiedzę nabytą na kursie There is an App for that! Exploring the Best Apps for Teaching and Student Learning and Social Media in the Classroom i w ramach Erasmusdays 2023 przygotowali krzyżówkę ekonomiczną, którą uczniowie rozwiązali podczas zajęć.
Elżbieta Janusz, Małgorzata Lach
Efektem kursu języka rosyjskiego w Rydze, który miał swój finał w ramach tygodnia ErasmusDays 2023 było przeprowadzenie lekcji w klasie IV LO na temat: „Deportacje 20.wieku na przykładzie losów Polski i Łotwy.”
Uczniowie korzystali podczas lekcji z tekstów źródłowych i dokumentów ze szkolnej Sali Sybirackiej oraz tekstu źródłowego w tłumaczeniu nauczyciela (listy wysłane z Syberii, nakazy pracy)u filmu edukacyjnego. Pomogli również w tworzeniu gazetki o Rydze, co było okazją do wytłumaczenia im zawiłości politycznych i społecznych współczesnej Łotwy borykającej się z bagażem wojny i czasów radzieckich.
Katarzyna Gibes
Scenariusz lekcji historii
Udział w mobilności to poza uczestnictwem w kursie – bardzo ważne kształcenie kulturowe, którego efekty widoczne są podczas rozmów i lekcji z uczniami na temat różnych krajów europejskich. Może to byc szczególnie przydatne, by budowac wspólnotę europejską ponad podziałami. Efektem kursu języka angielskiego na Malcie była więc prelekcja.
W ramach Erasmus Days uczestniczka projektu przygotowała i zaprezentowała w klasie 3 c LO prezentacje multimedialną dotyczącą zalet udziału w projektach unijnych, oraz samego kraju, w którym odbyła szkolenie, czyli Malty. Ponadto przedstawiła zalety i tajniki kuchni maltańskiej.
Małgorzata Holona
Prezentacja multimedialna
Celem lekcji historii przeprowadzonej w klasach II i IV przez uczestniczkę projektu realizującą mobilność w Rydze na kursie języka rosyjskiego było wyposażenie uczniów w wiedzę na temat przyczyn i okoliczności wkroczenia Armii Czerwonej na tereny Górnego Śląska w styczniu 1945 r. oraz przebiegu operacji wojennych. Uczniowie poznali ponadto losy mieszkańców Górnego Śląska w okresie tzw. wyzwalania ziem polskich przez Armię Czerwoną i zapoznali się z materiałami źródłowymi pozyskanymi z zasobów Moskiewskiego Archiwum II wojny światowej oraz IPN
Joanna Zdziebło
Scenariusz lekcji historii
DZIAŁANIA ARMII CZERWONEJ NA GÓRNYM ŚLĄSKU W 1945 R. OD PSZCZYNY DO JASTRZĘBIA – ZDROJU W ŚWIETLE MOSKIEWSKICH ARCHIWÓW II WOJNY ŚWIATOWEJ
Dzielenie się wiedzą i dobrymi praktykami to ważny element idei Erasmusa. 10 X 2023r. odbyła się konferencja dla dyrektorów szkół podstawowych w Jastrzębiu – Zdroju „Erasmus+ w praktyce czyli jak zrealizować udany projekt”
Program konferencji:
1. Prezentacja wprowadzająca – Ewa Mentel
2. Jak napisać wniosek o akredytację? – Danuta Łozińska
3. Zadania koordynatora projektu – Aleksandra Cichoń
4. Finansowanie i raport końcowy – Małgorzata Lach
Ewa Mentel
W ramach ErasmusDays klasa 3 LO wzięła udział w quizie językowym, który miał na celu powtórzenie materiału leksykalno-gramatycznego z działu omawianego podczas lekcji.
W tym celu wykorzystano jedno z narzędzi ICT, Quizizz, które stanowiło element wiedzy przekazanej w trakcie trwania kursu we Florencji na temat zastosowania aplikacji stosowanych w nauczaniu.
Maria Pietranik
Efektem kursu metodycznego Methodology Revisited, Revitalised & Re-Energised Language Teaching Methodology in Practice Today jest innowacja pedagogiczna wdrożona w roku szkolnym 2023/2024 Let’s discuss in English
W ramach ErasmusDays 2023 uczniowie wzięli udział w pierwszej z cyklu lekcji: „Let’s discuss in English- useful expressions for debating”. Innowacja ma na celu rozwijanie kompetencji językowych, komunikacyjnych, umiejętności argumentowania, współpracy i współdziałania w zespole. Ponadto ma za zadanie rozbudzić w uczniach poczucie pewności w trakcie komunikowania się w języku angielskim, rozwinąć umiejętność swobodnego posługiwania się tym językiem. Dodatkowo ma przyczynić się do kształtowania postawy tolerancyjnej w stosunku do odmiennych poglądów.
Barbara Będkowska
Scenariusz lekcji języka angielskiego
„Let’s discuss in English- useful expressions for debating”.
Dorota Sitek-Sędek, Barbara Omylakowska
Konkurs z wykorzystaniem nowoczesnych technologii jest świetnym pomysłem na promowanie zdrowego i ekologicznego stylu życia wśród młodzieży.
W ramach ErasmusDay 2023 przeprowadzono w naszej szkole konkurs dla uczniow klas drugich z wykorzystaniem portalu Quizziz. Pytania ulożone były w języku polskim i angielskim, co pozwoliło wykorzystać wiedzę uczestnika projektu nabytą podczas kursu języka angielskiego. Uczniowie mogli się sprawdzić z wiedzy ekologicznej, jak i znajomości języka obcego. Celem konkursu było wzmocnienie świadomości ekologicznej i promocji zrównoważonego stylu życia wśród młodzieży.
Joanna Kanak
W bibliotece szkolnej także świętowano ErasmusDays 2023. wybrane klasy obejrzały krótką prezentację o Irlandii, jej mieszkańcach i stolicy.
Świeżo zdobyte informacje uczniowie mogli sprawdzić w grze edukacyjnej, która polegała na wzajemnym zadawaniu sobie pytań, a następnie układaniu wg numerków obrazków ilustrujących odpowiedzi. Efektem było utworzenie mapy Irlandii. Kolejnym punktem wspólnej zabawy była nauka nieoficjalnego hymnu Dublina „Molly Malone” w języku angielskim.
Program i prezentację przygotowały i przeprowadziły:
Iwona Cieśla i Żaneta Wiercioch
Celem działań projektowych jest również integracja nauczycieli „Korfantego” Dlatego działania upowszechniające prowadzone są w ramach różnych przedmiotów.
W klasie liceum ogólnokształcącego oraz technikum grafiki i poligrafii cyfrowej uczestniczki kursu „Go IWB! – Interactive Teaching and Learning on the Interactive” przeprowadziły lekcje wykorzystujące zdobytą wiedzę i umiejętności
Izabela Okręglicka i Agnieszka Remplewska
Pół roku temu uczennice klasy 3a LO rozpoczęły projekt eTwinning pt.; „Women in European Legends”.
Projekt jest realizowany wspólnie z uczniami z Włoch, Turcji oraz Chorwacji.
Celem projektu jest zaprezentowanie kobiet w legendach różnych krajów europejskich, by ukazać ich wartość i istotne miejsce w tworzeniu europejskich wartości i postaw. Wykorzystując nowoczesne aplikacje i różne formy pracy, chcemy przybliżyć uczniom kobiety, które swoją postawą, umiejętnościami i siłą zbudowały podstawy europejskich społeczeństw.
W tym tygodniu, w ramach ErasmusDays uczniowie z zaprzyjaźnionych szkół utworzyli przykładowe loga projektu. Wkrótce nastąpi głosowanie i wybór tego loga, które stanie się symbolem naszego projektu eTwinning.
Katarzyna Śnieg
ErasmusDays to inicjatywa mająca na celu między innymi upowszechnienie rezultatów projektów realizowanych ramach programu Erasmus+. Uczniowie klasy 2cT włączyli się w to przedsięwzięcie poprzez poznawanie potraw maltańskich na zajęciach pracowni gastronomicznej. Tematem spotkania było ”Sporządzanie potraw z zastosowaniem ciasta francuskiego Uczniowie przygotowali „Pastizzi z nadzieniem z zielonego groszku” poznając smaki kuchni maltańskiej oraz nazewnictwo anglojęzyczne przedstawione w postaci receptury gastronomicznej. Warsztaty są rezultatem kursu języka angielskiego odbytego w jednej z maltańskich szkół.
Ewa Goraus
Receptura gastronomiczna
W ramach ErasmusDays 2023, klasy technikum o profilach fotograficznym oraz architektury krajobrazu, wzięły udział w grze terenowej poświęconej roślinności dekoracyjnej jesienią.
Gra została przygotowana przy wsparciu sztucznej inteligencji, z wykorzystaniem formularzy Google oraz platformy Padlet. Młodzież podczas spaceru po Arboretum Wojsławice, rozwiązywała zagadki dotyczące roślin ozdobnych jesienią. Wszystkie zagadki zostały przygotowane w Google Forms i wygenerowano do nich linki w formie kodów QR. Na platformie Padlet, młodzież zamieszczała nazwy oraz fotografie roślin, które były rozwiązaniem zagadek. Dzięki zabawie młodzież poszerzyła wiedzę z zakresu botaniki oraz zintegrowała się międzyoddziałowo.
Marcin Dziadek, Hanna Serwotka
Kody do gry terenowej
Celem lekcji było rozbudzenie zainteresowania osiągnięciami naukowymi kobiet w dziedzinie chemii i fizyki. Uczniowie klasy IV c LO w języku angielskim przygotowali prezentacje o trzech wybitnych postaciach kobiet : Zofii Jerzmanowskiej, Wandzie Polaczkowej oraz Marii Curie-Skłodowskiej. Po przeprowadzonej prezentacji młodzież rozwiązywała quiz.
Beata Kabut
Prezentacja na temat Marii Skłodowskiej – Curie
Podczas zajęć dodatkowych młodzież rozwiązywała zadania w języku angielskim. Zadaniem uczniów było wykorzystać znajomość języka angielskiego oraz oczywiście zależności matematyczne.
Dodatkowo wykorzystałam aplikację komputerową w języku angielskim, służącą do obliczania równań kwadratowych.
Anna Kłosowsk
Warsztaty z wypieków irlandzkich zostały przeprowadzone w klasie 3 ABS pod okiem pani Ewy Goraus i Adriany Masłowskiej.
Uczniowie zapoznali się z przepisami na jedne z najpopularniejszych słodkości jadanych w Irlandii, takich jak:
1. Irish Tea Brack – tradycyjne ciasto na Halloween
2. Babeczki marchewkowe
3. Babeczki szpinakowe
Celem lekcji było przybliżenie kultury i tradycji irlandzkich, które mogłam podpatrzeć podczas pobytu na kursie metodycznym w Dublinie, Irlandii. Uczniowie obejrzeli pokazowy filmik z przygotowania Irish Tea Brack oraz przećwiczyli słownictwo w praktyce i teorii.
Czas ErasmusDays to doskonała chwila na zacieśnienie współpracy z lokalnymi partnerami. W tym przypadku jest to Zespół Szkół Elektrycznych i Informatycznych z Sosnowca.
Uczniowie klas technikum oraz III A LO mieli okazję zapoznać się z rezultatami projektów staży zawodowych realizowanych przez tę szkołę, a tym samym przygotować się również do realizacji własnych mobilności, zarówno w zakresie zagranicznych staży zawodowych uczniów Korfantego, jak i mobilności projektu „Patrzymy w przyszłość” w zakresie Edukacji szkolnej. Poniżej prezentujemy film.
Małgorzata Lach, Aleksandra Cichoń
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.