ErasmusDays 20245

Strona zawiera informacje na temat upowszechniania rezultatów projektu „Patrzymy w przyszłość 2024/2025” z okazji ErasmusDays 2025

 

DZIAŁANIA PODJĘTE W RAMACH ZAJĘĆ PRZEZ NAUCZYCIELI I UCZNIÓW

LEKCJA FIZYKI

W ramach Erasmus Days  Ewa Mentel, nauczyciel fizyki, przeprowadziła  lekcję pt. „Studiuj w języku hiszpańskim w Europie” oraz przygotowała test z fizyki w języku hiszpańskim, dzięki czemu uczniowie  połączyli naukę przedmiotów ścisłych z poznawaniem języka obcego.

 

Durante los Erasmus Days, Ewa Mentel, el profesor de física impartió una clase  titulada “Estudia en español en Europa” y preparó una prueba de física en español, gracias a lo cual los alumnos pudieron combinar el aprendizaje de las ciencias con el aprendizaje de una lengua extranjera.

 

Ewa Mentel

Prezentacja dotycząca możliwości studiowania w języku hiszpańskim

LEKCJA JĘZYKA NIEMIECKIEGO

Udział w #ErasmusDays to coś więcej niż tylko organizacja wydarzenia – to celebracja jedności europejskiej. Dołączając do tysięcy innych osób na całym kontynencie, stajesz się częścią ruchu promującego wartości współpracy, różnorodności i integracji.

Motyw przewodni tegorocznej edycji to wartości Unii Europejskiej: poszanowanie godności ludzkiej, wolność, demokracja, równość, praworządność i prawa człowieka.

 

15 X 2025r

Wczoraj świętowaliśmy Dzień Nauczyciela a dzisiaj świętujemy ErasmusDay. Dlaczego?

Jest to dzień w którym celebrujemy jedność europejską. Uświadamiamy sobie, że wartości współpracy, różnorodności i jedności są wartościami europejskimi, które warto rozwijać. 

 

Na lekcji języka niemieckiego pod opieką pani Wiesławy Dziendziel , uczniowie współpracując ze sobą, wyszukiwali trzy wersje językowe słówek, które pojawiały się w trakcie gier.

 

 

Karta pracy dla uczniów

WARSZTATY INTEGRACYJNE 

W ramach ErasmusDays 2025 miało miejsce spotkanie integracyjne z beneficjentami projektu „W drodze do sukcesu zawodowego. Staże zagraniczne w Hiszpanii” poprowadzone przez szkolnego pedagoga – Panią Jadwigę Kulas.

Gry i różnego rodzaju aktywności miały pomóc uczniom poznać się nawzajem. Młodzież chętnie dzieliła się swoimi zainteresowaniami, oczekiwaniami, aktywnie brała udział w zadaniach, które w parach lub grupach należało wykonać. Jednym z celów zajęć było ponadto uświadomienie młodzieży, jak ważne są: poleganie na sobie, współpraca oraz wzajemna odpowiedzialność. W trakcie spotkania nie zabrakło oczywiście uśmiechu i dobrego humoru.

SPOTKANIE INFORMACYJNE DLA UCZNIÓW I RODZICÓW

W ramach ErasmusDays 2025 w szkolnej auli odbyło się spotkanie informacyjne dla rodziców beneficjentów projektu i samych uczniów. 

Zaprezentowano główne cele projektu: poprawę umiejętności zawodowych i językowych, poznanie zwyczajów, kultury pracy w Hiszpanii, doskonalenie umiejętności pracy w grupie, uzyskanie certyfikatów oraz dokumentu Europass Mobility.

 

Przedstawiono plany w zakresie przygotowań do wyjazdu, zasady finansowania projektu, dokumenty, które należy przygotować.

 

Zaprezentowano również organizację wspierającą z Hiszpanii – Europuente i określono jej rolę w przebiegu staży. Koordynatorki udzieliły ponadto odpowiedzi na pytania rodziców i uczniów.

Aleksandra Cichoń

Małgorzata Lach

Prezentacja wykorzystana podczas spotkania

KONKURS EKO-LOGICZNI

ErasmusDays 2025 to również okazja do promowania działań ekologicznych

 

Barbara Będkowska

Sylwia Banasiak-Żarska

LEKCJA SPRZEDAŻY IMPREZ I USŁUG TURYSTYCZNYCH

W dniu 15.10.2025 r. w klasie V eT, została przeprowadzona lekcja dotycząca narzędzi promocji wykorzystywanych na rynku turystycznym. W trakcie lekcji uczniowie mieli okazję zapoznać się z funkcjonalnością aplikacji Quizlet, która została wykorzystana w celu poprawy zapamiętania i utrwalenia treści lekcyjnych przez uczniów.

Quizlet łączy w sobie fiszki, sztuczną inteligencję i „grywalizację”, aby spersonalizować naukę i poprawić zapamiętywanie. Nauka przy pomocy fiszek lub nauka poprzez testy zawierające przykładowe pytania jest dla większości o wiele bardziej skuteczna niż przeglądanie notatek.

Elżbieta Janusz

 

 

 

 

LEKCJA GEOGRAFII

Podczas przeprowadzonej w ramach ErasmusDays lekcji geografii uczniowie mogli odkryć o wyjątkowe państwo o wyjątkowej historii i pięknym położeniu

 

Zrealizowane cele lekcji:

  • Uczeń wskazuje położenie geograficzne Malty i jej główne wyspy.
  • Zna cechy środowiska przyrodniczego i klimatu Malty.
  • Rozumie znaczenie Malty w historii i kulturze Europy.
  • Poznaje elementy języka i kuchni maltańskiej.
  • Zna ideę programu Erasmus+ i jego możliwości.
  • Współpracuje w grupie, prezentuje wyniki swojej pracy i wnioski.

Monika Goik

Scenariusz lekcji

LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO
KULTURA EUROPY – tu są moje źródła
 
W ramach Erasmus Days Katarzyna Moczoł na lekcjach języka polskiego zaangażowała uczniów klasy maturalnej do zastanowienia się nad dorobkiem kultury europejskiej, który miał wpływ na ukształtowanie ich światopoglądu, stylu bycia i postępowania.
 
Uczniowie klasy IVa LO mieli przemyśleć zagadnienie i wykonać zadanie projektowe w grupach. Jego temat przewodni brzmiał: „Kultura Europy – tu są moje źródła”. W tygodniu poświęconym inicjatywom Erasmusa młodzież zaprezentowała swoje przemyślenia w formie prezentacji. Uczniowie zwrócili uwagę na te elementy kultury europejskiej, które wpłynęły na ich upodobania, wybory i wartości. Jedni sięgnęli do filozofii starożytnej Grecji czy Biblii, drudzy do malarstwa impresjonistycznego, a jeszcze inni do literatury współczesnej. Dyskusje, które się wywiązywały podczas realizacji projektu, uświadomiły wszystkim bogactwo kultury europejskiej oraz uświadomiły, że to  niezwykłe dziedzictwo, które nadal kształtuje w znaczący sposób następne pokolenia. To refleksja przydatna dla uczniów, którzy stoją na progu swojej dorosłości i mają przed sobą egzamin dojrzałości.
 

Prezentacja wykonana przez uczniów

LEKCJA CHEMII

W ramach wydarzenia Erasmus Days 2025 uczniowie klasy 3c LO wzięli udział w lekcji chemii, która połączyła naukę przedmiotową z elementami języka hiszpańskiego.

Podczas lekcji uczniowie utrwalili wiedzę, ale również poznali hiszpańskie słownictwo chemiczne. Dzięki temu mogli się przekonać się, że nauka języków obcych może iść w parze z nauką przedmiotów ścisłych. Zajęcia miały na celu promowanie idei programu Erasmus+, który wspiera edukację, mobilność i współpracę międzynarodową, Wprowadzenie elementów języka hiszpańskiego było symbolicznym nawiązaniem do kulturowej różnorodności. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach pracując w grupach, rozwiązując zadania mieli możliwość sprawdzenia swojej wiedzy . Atmosfera była pełna zaangażowania, ciekawości i uśmiechu.

Beata Kabut

WELLBEING I MINDFULNESS

W ramach obchodów Erasmus Days w naszej szkole odbyły się zajęcia poświęcone wellbeingowi i dbaniu o własne samopoczucie. Uczniowie klas 1aT, 1aLO, 3a LO, 4aT wzięli udział w ćwiczeniu uważności (mindfulness), którego celem było zatrzymanie się na chwilę, skupienie na oddechu i świadome zauważenie swoich myśli oraz emocji.

Podczas zajęć młodzież poznała również prostą technikę „5–4–3–2–1”, która pomaga się wyciszyć i wrócić do „tu i teraz”. Uczniowie mieli za zadanie:

  • nazwać 5 rzeczy, które widzą,

  • 4 rzeczy, których mogą dotknąć,

  • 3 rzeczy, które słyszą,

  • 2 rzeczy, które czują (np. zapach lub dotyk),

  • 1 rzecz, za którą są wdzięczni lub którą lubią w danym momencie.

Ćwiczenie to pozwoliło uczniom skupić uwagę na zmysłach, oderwać się od natłoku myśli i poczuć większy spokój. Wspólnie omówiliśmy, jak można stosować tę metodę w codziennych sytuacjach – przed klasówką,  egzaminem naturalnym, wystąpieniem czy po stresującym dniu.

Zajęcia poprowadzone przez nauczycieli: Małgorzatę Chodurę i Agnieszkę Strządałę, miały na celu promowanie idei dobrostanu psychicznego wśród młodzieży oraz pokazanie, że troska o siebie i chwilowe zatrzymanie się są ważnym elementem nauki i codziennego życia – zgodnie z duchem programu 

SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

Temat: Politeizm i antropomorfizm wierzeń greckich. Bogowie olimpijscy w kulturze i sztuce.
Czas trwania: 45–60 minut
Poziom: szkoła średnia (liceum / technikum)
Przedmiot: język polski

Cele lekcji

Uczeń:
– definiuje pojęcia politeizm i antropomorfizm,
– analizuje sposób przedstawiania bogów w mitologii greckiej,
– rozumie wpływ wierzeń greckich na literaturę i sztukę,
– tworzy własne interpretacje wizerunków bogów (za pomocą AI),
– rozwija umiejętność pracy zespołowej i interpretacji kulturowej.

Metody pracy
– rozmowa kierowana i miniwykład,
– praca w grupach (analiza i tworzenie tekstów),
– analiza ikonograficzna i interpretacja kulturowa,
– twórcze pisanie i tworzenie promptów do AI.

 

Danuta Łozińska

Scenariusz lekcji

LEKCJA BIOLOGII

W ramach obchodów Erasmus day uczniowie klasy III cT i III f T zapoznali się z roślinnością i elementami ekologii na Malcie. Informacjami z tego zakresu podzieliła się Jolanta Wyciszczok, która przedstawiła prezentację. Następnie uczniowie w grupach przygotowali krzyżówki do hasła Malta.

 

Współfinansowane przez Unię Europejską