W ramach „Erasmusdays 2022” 13 października odbyły się spotkania i warsztaty dla uczniów promujące ideę Erasmus+.
W ich przeprowadzenie zaangażowana była Dyrektor Szkoły pani Ewa Mentel, koordynatorzy pani Małgorzata Lach i pani Aleksandra Cichoń
Akcja „Erasmus Day w Korfantym” była okazją do tego, aby przybliżyć społeczności szkolnej główne idee Programu, podzielić się rezultatami z poprzednich projektów oraz zachęcić nowych uczniów i nauczycieli do zaangażowania się w przyszłe projekty.
Uczniowie klas drugich Technikum oraz Szkoły Branżowej, a także klasy III DT wzięli udział w spotkaniu informacyjnym na temat możliwości odbycia zagranicznych staży zawodowych w ramach Akredytacji Erasmus+ realizowanej w Korfantym. Mieli również możliwość zapoznania się z rezultatami projektu „Przystanek Portugalia – zagraniczne praktyki zawodowe” oraz rezultatami projektu praktyk zawodowych Zespołu Szkół Elektronicznych i Informatycznych w Sosnowcu, z którym nasza Szkoła nawiązała współpracę.
Każdy z uczniów otrzymał ulotkę informacyjną na temat rekrutacji do kolejnego projektu.
Przygotowanie wniosku aplikacyjnego oraz koniecznych pełnomocnictw, przesłanie wypełnionego wniosku wraz załącznikami zgodnie z procedurami wymaganymi przez Narodową Agencję Programu Erasmus+
20 IV poprzez dziennik elektroniczny została przesłana wiadomość następującej treści.
Dzień dobry
Informujemy, że od 9 maja 2023 roku rozpoczyna się rekrutacja do projektu Erasmus+, która potrwa do 9 czerwca 203 roku.
Poniżej przedstawione są najważniejsze informacje.
Akredytacja Erasmus+
Główne cele projektu:
-poprawa umiejętności zawodowych oraz językowych,
-poznanie zwyczajów, kultury pracy w Portugalii,
-doskonalenie umiejętności pracy w grupie, zwiększenie poczucia odpowiedzialności i samodzielności,
-uzyskanie certyfikatów oraz dokumentu Europass Mobility.
Czas trwania projektu
01 06 2023r. – 31 08 2024r. (15 miesięcy)
Termin stażu zagranicznego (wyjazdu)
marzec – kwiecień 2024
10 dni roboczych + 1 weekend poświęcony na program kulturowy
Zasady i przebieg rekrutacji
W dniach 9 maja 2023 – 9 czerwca 2023 uczniowie wskazanych zawodów zainteresowani udziałem w projekcie składają u koordynatorów wypełnione ankiety (Małgorzata Lach 311 A, Aleksandra Cichoń 10 B). Ankieta rekrutacyjna znajduje się w załączniku.
W dniach 20 – 23 czerwca 2023 Komisja Rekrutacyjna przeprowadzi postępowanie polegające na przyznaniu punktów każdej z osób, która złożyła Ankietę rekrutacyjną. W ten sposób wyłoniona zostanie grupa uczniów, którzy zakwalifikowali się do projektu.
Zawody objęte rekrutacją:
technik architektury krajobrazu
technik ekonomista
technik hotelarstwa
technik żywienia i usług gastronomicznych
technik logistyk
technik fotografii i multimediów
technik grafiki i poligrafii cyfrowej
kucharz
O rekrutacji zostali poinformowani również nauczyciele przedmiotów zawodowych gastronomicznych i hotelarskich.
Przygotowanie i oddawanie ankiet rekrutacyjnych przez zainteresowanych uczniów i nauczycieli.
Przygotowanie wniosku aplikacyjnego oraz koniecznych pełnomocnictw, przesłanie wypełnionego wniosku wraz załącznikami zgodnie z procedurami wymaganymi przez Narodową Agencję Programu Erasmus+
Zgodnie z informacjami przekazanymi uczniom klas II AT, II BT, II CT, III AT.P, IIIBT.P, III CT.P w dniu 10 VI 2023 rozpoczęło się postępowanie rekrutacyjne do projektu w ramach Projekcie „Akredytacji Erasmusa+ w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe”.
W dniach 21 – 23 czerwca 2023 komisja rekrutacyjna przeprowadziła postępowanie polegające na przyznaniu punktów każdej z osób, która złożyła ankietę rekrutacyjną zgodnie z kryteriami założonymi w „Regulaminie rekrutacji”
W wyniku przeprowadzonej analizy dokumentacji Komisja w składzie:
sporządziła listę uczniów i uczennic – beneficjentów, przygotowała listę rezerwową oraz protokół z prac Komisji Rekrutacyjnej. Zgodnie z założonymi kryteriami wyłoniono ponadto nauczyciela, który weźmie udział w projekcie w ramach job shadowing.
Zgodnie z regulaminem rekrutacji do każdego zakwalifikowanego uczestnika oraz rodziców została przesłana informacja przez dziennik elektroniczny.
Beneficjenci do dnia 28 czerwca potwierdzili chęć uczestnictwa w projekcie.
Uczestnicy, którzy nie zostali zakwalifikowani mieli możliwość odwołania się od decyzji Komisji rekrutacyjnej zgodnie z regulaminem.
Zajęcia prowadzone przez panią Dorotę Sitek-Sędek odbywały się systematycznie zarówno stacjonarnie, jak i przy pomocy platformy Teams i OLS. Uczniowie oraz zakwalifikowany do job shadowing nauczyciel przedmiotów gastronomicznych (pani Ewa Goraus) wykonywali również przydzielone zadania i testy poziomujące. Przygotowanie językowe było uwarunkowane kierunkiem kształcenia i aktualnymi potrzebami uczniów i nauczyciela.
Podczas spotkania z koordynatorami projektu: Małgorzatą Lach i Aleksandrą Cichoń poruszono następujące tematy:
W spotkaniu uczestniczyła również zakwalifikowana do job shadowing nauczycielka przedmiotów gastronomicznych (pani Ewa Goraus)
Tradycyjnie jak co roku członkowie projektu biorą udział w konkursie Selfie. Tym razem udział w konkursie stał się możliwością połączenia sił uczniów projektów Edukacji Szkolnej i Kształcenia zawodowego
Na spotkanie w dobrym gronie zawsze jest odpowiedni czas. Uczestnicy projektu wzięli udział w spotkaniu integracyjnym poprowadzonym przez pedagoga szkolnego panią Jadwigę Kulas.Podczas spotkania uczniowie wyjeżdżający w marcu 2024 roku na staże zagraniczne do Włoch, mieli okazję lepiej się poznać, mogli przedstawić swoje zainteresowania, pasje i mocne strony. Budowanie zgranego zespołu oraz dobrych relacji z pewnością przełoży się na bezpieczeństwo i dobrą atmosferę podczas realizowanych mobilności. W warsztatach uczestniczyły również panie: Aleksandra Cichoń, Agnieszka Remplewska oraz Małgorzata Lach – opiekunowie grupy wyjazdowej oraz zakwalifikowana do job shadowing nauczycielka przedmiotów gastronomicznych (pani Ewa Goraus)
Jeszcze przed feriami zimowymi uczestnicy projektu wzięli udział w spotkaniu kulturowym . Składało się ono z dwóch części. W pierwszej z nich poprowadzonej przez przemiłą Giulię Kamińską Di Giannantonio ze szkoły Porto Alegre w Katowicach., uczniowie i zakwalifikowana do job shadowing nauczycielka przedmiotów gastronomicznych (pani Ewa Goraus) mieli okazję lepiej poznać włoskie zwyczaje w miejscach pracy, dowiedzieć się nieco o Rimini oraz poznać tradycyjne włoskie kulinaria. Druga część – zabawowa – polegała na rozwiązaniu quizów na platformie Learning Apps. Uczniowie, pracując w wylosowanych parach, mogli przy okazji lepiej się poznać. W warsztatach uczestniczyły również panie: Aleksandra Cichoń oraz Małgorzata Lach – opiekunowie grupy wyjazdowej.
To już ostatnia prosta przed wyjazdem uczniów na praktyki zagraniczne do włoskiego Rimini. Tym razem stażyści poznawali tajniki języka włoskiego pod czujnym okiem Pani Giulii Kamińskiej Di Giannantonio ze szkoły Porto Alegre w Katowicach. Stażyści, z wykorzystaniem aktywizujących metod warsztatowych, uczyli się podstawowych zwrotów i wyrażeń w języku włoskim. Uczniowie otrzymali szereg materiałów, dzięki czemu podczas stażu z pewnością będą mogli zapytać o drogę, zamówić kawę czy też zamówić lody o ulubionym smaku.
Spotkanie miało na celu podpisanie umów finansowych i dokumentacji niezbędnej do wyjazdu na staż. Ponadto koordynatorzy odpowiedzieli na pytanie stażystów i ich rodziców.
W trakcie spotkania zostały poruszone następujące tematy:
1. Dokumentacja
a. Umowa finansowa wraz z załącznikiem
Załącznik I Porozumienie o programie zajęć dla mobilności osób uczących się [zawarte pomiędzy instytucją wysyłającą, instytucją przyjmującą i uczestnikiem]
b. Upoważnienia w języku polskim i języku angielskim (dla Rodziców uczniów, którzy w dniu wyjazdu są niepełnoletni)
c. Zgoda na wycieczkę (dla uczniów lub Rodziców uczniów, którzy w dniu wyjazdu są niepełnoletni)
d. Zapoznanie się z Regulaminem wycieczki zagranicznej
e. Broszura informacyjna
2. Ubezpieczenie uczniów: Polisa ubezpieczenia PZU WOJAŻER
3. Obowiązki stażysty
4, Dokumenty, które należy zabrać ze sobą
5. Zasady zakwaterowania w Rimini
6. Kontakt do opiekunów
W spotkaniu uczestniczyła również zakwalifikowana do job shadowing nauczycielka przedmiotów gastronomicznych (pani Ewa Goraus), która podpisała dokumenty niezbędne podczas udziału w wyjeździe.
Pełna relacja znajduje się w zakładce „Relacja ze staży”
Dni Otwarte Szkoły są doskonałą możliwością, by upowszechniać działania projektowe. Bezpośredni kontakt w rodzicami i przyszłymi uczniami naszej placówki umożliwia zapoznanie potencjalnych beneficjentów z ideą programu oraz rezultatami wypracowanymi podczas wyjazdów zagranicznych. W działania zaangażowani byli koordynatorzy i uczestnicy.
Przebywając na dwutygodniowych zagranicznych praktykach, uczniowie mieli wiele okazji do poznania włoskich smaków. Nic więc dziwnego, że stażyści wraz z innymi uczniami naszej szkoły oraz nauczycielami, chętnie przybyli na warsztaty gastronomiczne, które prowadziła Pani Ewa Goraus – uczestniczka projektu, która w ramach job shadowing obserwowała pracę we włoskiej restauracji.
Młodzież przygotowała spaghetti carbonara, aglio olio, makaron z sosem bolognese oraz ze szpinakiem i kurczakiem, a na deser tiramisu.
Spotkanie przy włoskich daniach było też okazją do podzielenia się doświadczeniami i wrażeniami z udziału w projekcie z innymi uczniami Zespołu Szkół Nr 2.
Udział w projektach Erasmus+ to także konieczność szkoleń i wymiany doświadczeń pomiędzy koordynatorami, aby jak najlepiej realizować idee programu. Dlatego w ramach zespołu ds. koordynacji jedna z nauczycielek wzięła udział w dwudniowym seminarium eTwinning pt. Międzynarodowe projekty VET w praktyce
Jego celami były:
Przekazanie praktycznej wiedzy związanej z koordynacją i zarządzaniem projektem realizowanym w synergii eTwinning – Erasmus+;
Transformacja cyfrowa w projekcie VET
12 czerwca 2024 roku w naszej szkole odbyło się spotkanie upowszechniające a zarazem podsumowujące projekt „Zdobywamy doświadczenie w Europie”. W marcu grupa 22 uczniów Technikum oraz Branżowej Szkoły wyjechała na staże zagraniczne do włoskiego Rimini.
Tegoroczny projekt był pod wieloma względami innowacyjny. Po raz pierwszy w stażach wzięli udział uczniowie Branżowej Szkoły I stopnia, po raz pierwszy wyjechaliśmy do Włoch i wreszcie po raz pierwszy w projekcie zrealizowaliśmy job shadowing, czyli obserwację pracy. Z takiej formy stażu skorzystała Pani Ewa Goraus – nauczycielka przedmiotów zawodowych gastronomicznych.
Projekt był również nieszablonowy i śmiały z innego powodu, wzięli w nim udział uczniowie kształcący się aż w 8 zawodach:
Podczas praktyk we Włoszech młodzież doskonaliła swoje umiejętności zawodowe oraz kompetencje językowe. Staże były również okazją do doskonalenia takich umiejętności jak samodzielność, praca w zespole międzynarodowym, odpowiedzialność za siebie i innych czy podejmowanie decyzji.
W czasie spotkania przypomniane zostały działania podejmowane w czasie trwania projektu: przeprowadzona została rekrutacja, zorganizowane zostały spotkania organizacyjne z uczniami i ich rodzicami, zrealizowano warsztaty integracyjne i kulturowe. Ważnym zadaniem podczas trwania projektu był cykl spotkań doskonalących język angielski przygotowany przez Panią Dorotę Sitek-Sędek oraz kurs języka włoskiego poprowadzony przez Panią Giulię Kamińską Di Giannantonio.
Trwa czas upowszechniania projektu i jego rezultatów. Czerwcowe spotkanie było jedną z wielu okazji do podzielania się przez uczniów zdobytymi umiejętnościami ze społecznością szkolną.
Ważnym momentem spotkania było wręczenie przez Dyrektora Szkoły Panią Ewę Mentel certyfikatów oraz dokumentów Europass Mobilność uczestnikom projektu.
Dokumenty są potwierdzeniem zaangażowania uczniów we wszystkie działania projektowe.
Dziękuję Pani Aleksandrze Cichoń za przygotowanie słodkich niespodzianek oraz Panu Dariuszowi Gruszczykowi za obsługę techniczną spotkania.
Małgorzata Lach
Przygotowanie dokumentacji zgodnie z zasadami Narodowej Agencji Erasmusa
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.