Jej calem jest zapoznanie społeczności szkolnej i odwiedzających Szkołę gości z zasadami funkcjonowania demokracji w krajach członkowskich UE, które są jednocześnie destynacjami wyjazdów nauczycieli w ramach projektu
Jej calem jest zapoznanie społeczności szkolnej i gości odwiedzających Szkołę podczas Dni Otwartych z efektami kursu „There is an App for That! Exploring the Best Apps for Teaching and Student Learning & Integrating Creativity and Innovation into Teaching”
Minął rok od wybuchu wojny w Ukrainie. Nauczyciele i bibliotekarze podjęli działania upamiętniające gehennę narodu ukraińskiego. Jednym z celów była też integracja uczniów ukraińskich w naszej szkole. Pokłosiem projektu jest wystawa prac plastycznych stworzonych przez uczniów polskich i ukraińskich. Jednym z wydarzeń było pożegnanie Ilony przez klasę I c BS. Ilona pochodzi z Kamieńca Podolskiego. Po pobycie w Jastrzębiu;wyprowadziła się do większego miasta. W trakcie pożegnania opowiedziała o swoich wojennych doświadczeniach w języku ukraińskim;pozostawiła też relację pisemną. Wspólnie wykonano plakat antywojenny.W projekcie uczestniczyli tez uczniowie ukraińscy -Rostislav,Vlada,Yurek.
Jej celem jest zapoznanie społeczności szkolnej i gości odwiedzających Szkołę podczas Dni Otwartych z efektami kursu Adriany Masłowskiej odbytego w ramach realizacji projektu „Pasja. Mobilność. Praktyka”.
Jej celem jest zapoznanie społeczności szkolnej i gości odwiedzających Szkołę z efektami kursu Barbary Omylakowskiej i Doroty Sitek-Sędek odbytego w ramach realizacji projektu „Pasja. Mobilność. Praktyka”.
Celem było wzbudzenie ciekawości uczniów i chęć rozwijania nowego słownictwa. Zastosowałyśmy dwujęzyczność wyrażeń, zdań. Zdania o prostej konstrukcji, szybko wpadające w oko i łatwo przyswajane.
Przeznaczone były dla wszystkich uczniów naszej szkoły – każdy uczeń zna język angielski, zaś dla budowania potencjału wielojęzyczności ważne są korelacje między przedmiotami języków obcych.
Barbara Omylakowska i Dorota Sitek – Sędek
Do stworzenia prezentacji uczniowie stosowali różnych narzędzi : powerpoint, prezi, canva, genial.ly.
Najpiękniejszą prezentację przygotowała Paulina Kurcz z kl. 2dt.Wśród nadesłanych prezentacji na wyróżnienie zasłużyła również praca Bożeny Sobik z kl. 4a T.
Serdecznie gratulujemy zwyciężczyniom i mamy nadzieję, że Ratyzbona urzekła ich tak samo, jak uczestniczkę projektu Erasmus + “ Pasja. Mobilność. Zaangażowanie.”, która zorganizowała konkurs.
Wiesława Dziendziel
W ramach projektu Erasmus+ o tematyce kuchni hiszpańskiej, uczniowie technikum hotelarskiego wraz z nauczycielami Dorotą Sitek – Sędek oraz Barbarą Omylakowską mieli okazję uczestniczyć w serii zajęć dotyczących przygotowania śniadań inspirowanych kuchnią Andaluzyjską. Lekcje prowadzone były interdyscyplinarnie – gotowanie połączone z językiem hiszpańskim i angielskim. Poniżej przedstawiam krótki raport z przebiegu tych zajęć, które odbyły się w pracowniach gastronomicznych .
Cel Projektu:
Celem projektu było zapoznanie uczniów z tradycjami i smakami kuchni hiszpańskiej, ze szczególnym skupieniem na regionie Andaluzji. Poprzez praktyczne zajęcia przygotowywania śniadań i tapas uczniowie mieli okazję nie tylko nauczyć się technik kulinarnych, ale także poznać kulturę i tradycje związane z jedzeniem w Hiszpanii. Każde z dań i jego składniki zostały nazwane i przetłumaczone na j. hiszpański i angielski.
Organizacja Zajęć:
Zajęcia odbyły się cyklicznie, w formie 5 spotkań prowadzonych przez nauczycieli biorących udział w projekcie Erasmus+ w Maladze. Każde spotkanie trwało około 2 godziny lekcyjne i skupiało się na innym aspekcie kuchni Andaluzyjskiej.
Spotkanie 1: Wprowadzenie do Kuchni Andaluzyjskiej
Prezentacja historii i kultury kulinarnych Andaluzji.
Omówienie typowych składników i przypraw używanych w tej kuchni.
Praktyczne wskazówki dotyczące przygotowania tradycyjnych śniadań.
Spotkanie 2: Smaki Andaluzji
Poznanie różnorodności smaków charakterystycznych dla tego regionu.
Przygotowanie prostych tapas, takich jak gazpacho czy tortilla.
Dyskusja na temat znaczenia śniadania w hiszpańskiej kulturze.
Spotkanie 3: Techniki Kulinarnego Rękodzieła
Nauka podstawowych technik krojenia, siekania i smażenia.
Przygotowanie potraw z wykorzystaniem świeżych składników typowych dla Andaluzji.
Podkreślenie znaczenia precyzji i estetyki w prezentacji potraw.
Spotkanie 4: Kreatywność w śniadaniach
Zachęta do eksperymentowania z tradycyjnymi recepturami.
Tworzenie własnych wariacji na temat klasycznych dań andaluzyjskich.
Dyskusja na temat innowacyjnych podejść do serwowania śniadań w hotelarstwie.
Spotkanie 5: Ocenianie i podsumowanie
Prezentacja przygotowanych przez uczniów śniadań.
Wspólne degustacje i oceny potraw.
Podsumowanie zdobytej wiedzy i umiejętności.
Efekty zajęć:
Uczniowie zdobyli praktyczne umiejętności w pzygotowywaniu dań kuchni hiszpańskiej. Zwiększyli swoją świadomość kulturową i kulinarne zainteresowania. Zrozumieli znaczenie jakości składników i precyzji w kuchni. Zyskali pewność siebie w eksperymentowaniu z kulinarnymi technikami.
Podsumowanie:
Zajęcia cykliczne dotyczące kuchni hiszpańskiej w ramach projektu Erasmus+ stanowiły nie tylko doskonałą okazję do nauki nowych umiejętności kulinarnych, ale także do poszerzenia horyzontów kulturowych i kulinarnej wyobraźni uczniów. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli oraz praktycznemu podejściu do nauki, każde spotkanie było pełne inspiracji i smaków, które na długo pozostaną w pamięci uczestników.
Zajęcia odbyły się w ramach godzin lekcyjnych:
18.09.23, 30.11.23, 6.11.23, 27.11.23, 4.12.23
Barbara Omylakowska, Dorota Sitek- Sędek
Link do broszury
Kod QR do broszury
Projekt przygotowały: Iwona Cieśla, Ewa Goraus, Adriana Masłowska, Żaneta Wiercioch
Dnia 28 lutego 2024 roku w naszej szkole odbył się niezwykle barwny i pełen emocji Konkurs Szkolny Piosenki Hiszpańskojęzycznej.
Uczniowie wzięli udział w tej zespołowej zabawie, której celem było nie tylko rozwijanie umiejętności językowych, ale także promowanie kultury hiszpańskiej oraz integracja uczniów.
Całe wydarzenie było owocem zaangażowania naszych nauczycieli, którzy sami uczestniczyli w wymianie Erasmus+ w Maladze, Hiszpania. Wspólnie z nauczycielem języka hiszpańskiego postanowili przenieść kawałek hiszpańskiego klimatu do naszej szkoły.
Przygotowania i Zabawa
Uczniowie, podzieleni na zespoły, mieli okazję nie tylko zgłębiać tajniki języka hiszpańskiego, ale także dowiedzieć się wiele o tradycyjnych hiszpańskich piosenkach i ich znaczeniu.
Konkurs
Konkurs rozpoczął się od uroczystego otwarcia, podczas którego wszyscy uczniowie i nauczyciele mieli okazję poznać cele i zasady wydarzenia. Następnie występy zespołów zaczęły się, a atmosfera w sali napełniła się muzyką i radością.
Uczniowie wykonali szeroki zakres utworów hiszpańskojęzycznych, od klasycznych piosenek flamenco, po nowoczesne hity latynoskie. Każdy zespół zaprezentował nie tylko świetne umiejętności wokalne, ale także pomysłowe aranżacje muzyczne i choreografię. Nasza nauczycielka języka hiszpańskiego Maria Leyton Paredes zaśpiewała utwór Shakiry , obie pochodzą z Kolumbii.
Wyniki i Podsumowanie
Po wielogodzinnych występach nadszedł czas na ogłoszenie wyników. Każdy z uczestników otrzymał pamiątkowy dyplom za udział, jednak jury musiało podjąć trudną decyzję w wyłonieniu zwycięzców.
Ostatecznie, po burzliwych obradach, wszystkie zespoły otrzymały wyróżnienie za ich zaangażowanie i znakomitą zabawę.
Podsumowanie
Konkurs Szkolny Piosenki Hiszpańskojęzycznej był nie tylko okazją do zaprezentowania talentów uczniów, ale także do zanurzenia się w kulturze hiszpańskiej. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli oraz entuzjazmowi uczestników, wydarzenie to stało się niezapomnianym przeżyciem dla wszystkich.
Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji tego fantastycznego konkursu oraz gratulujemy wszystkim uczestnikom wspaniałych występów! Ole! 🎶
Omylakowska Barbara, Dorota Sitek- Sędek, Maria Leyton Paredes
Europejskie Portfolio Językowe jest osobistym dokumentem osoby uczącej się języka. Wypełniając dokument, uczeń może zaprezentować swoje umiejętności językowe i doświadczenie interkulturowe z różnych okresów nauki.
Uczniowie klasy 2bLO mieli możliwość wypełnienia swojego portfolio językowego w nawiązaniu do punktu „Jak uczę się języka?”. Wzięto pod uwagę następujące umiejętności: słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, mówienie, pisanie oraz znajomość słownictwa, gramatyki, wymowy i ortografii.
Lekcje z portfolio językowym z pewnością pomogły uczniom zauważyć swój postęp w opanowaniu języka angielskiego, jak również zastanowić się nad strategiami i technikami uczenia się oraz możliwościami wypróbowania innych strategii i technik. Stosowanie technik uczenia się świadczy o samodzielności i dojrzałości uczących się, aktywizuje ich i wspiera w trwającym całe życie procesie uczenia się w myśl zasady „life-long learning”.
Katarzyna Śnieg
Doświadczenia kulturowe miały wpływ na omówienie maltańskich krajobrazów i maltańskiej kultury podczas lekcji geografii w klasie III d Technikum. Efektem zaangażowania uczniów było powstanie gazetki umieszczonej na szkolnym holu
Joanna Kanak
Po raz pierwszy Dzień Liczby Pi obchodzono w 1988 roku w San Francisco, z inicjatywy Larry’ego Shawa. Datę święta wybrano na 14 marca z powodu skojarzenia z pierwszymi cyframi rozszerzenia dziesiętnego liczby pi, jako że data „14 marca” zapisywana jest w Stanach Zjednoczonych jako „3.14”.
Fascynująca, nieskończona i oryginalna na tyle, żeby stać się tematem wierszy – taka właśnie jest liczba pi. A co o ludolfinie wiedzą nasi uczniowie? Jak radzą sobie z wykorzystaniem stałej Archimedesa w obliczeniach?
Anna Kłosowska
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.