Upowszechnianie rezultatów projektu to nie nudne wykłady. Aby zapoznać się nieco z kulturą hiszpańską, klasy 1FT oraz 2A LO uczestniczyły w projekcji filmu „Hiszpański Temperament” w reżyserii: Emilio Martíneza Lázara.
Na początku prelekcji odbyła się dyskusja z uczniami o stereotypach, jakie funkcjonują w naszym kraju. Wyjaśniłyśmy, czym są stereotypy i jak postrzega nas świat.
Aby zestawić ogląd stereotypowego Polaka ze stereotypowym Hiszpanem uczniowie obejrzeli film w języku hiszpańskim z napisami w j. polskim.
„Hiszpański temperament” to specyficzna komedia, w której pierwsze skrzypce grają lokalne stereotypy i budowany na nich humor. Uczniowie po obejrzanym filmie napisali krótkie notatki w języku hiszpańskim i angielskim, przedstawiające, w jaki sposób stereotypy wpływają na postrzeganie człowieka.
Barbara Omylakowska
Dorota Sitek-Sędek
„Inny świat Gustawa Herlinga-Grudzińskiego jest lekturą analizowaną podczas omawiania literatury II wojny światowej.
Tematyka poruszana podczas zajęć języka polskiego koreluje z aktualnymi tematami społecznymi, jej problemami są zniewolenie człowieka w warunkach systemu totalitarnego i postawy ocalania godności w warunkach sowieckiego łagru.
Jednocześnie ważne jest, aby uczniowie indywidualnie angażowali się w pracę nad trudnymi tematami i mogli jednocześnie sprawdzić, co zapamiętali z lektury.
Nieocenioną pomocą są w tym narzędzia ICT, które można wykorzystać, aktywizując uczniów. Podczas 2 godzin lekcyjnych uczniowie klasy IVBT.P rozwiązywali m. in. test z lektury online przy pomocy platformy Quizziz oraz wykonywali zróżnicowane zadania na platformie LearningApps. Określając emocje więźniów, wspólnie stworzyli mapę uczuć na Mentimenterze.
Aleksandra Cichoń
W dniu dzisiejszym uczniowie 2klasy technikum hotelarsko gastronomicznego uczestniczyli w bardzo ciekawej lekcji. Tematem była kuchnia Andaluzyjska i zwyczaje wielkanocne Santa Semana. Lekcja odbyła się po mobilności w ramach Erazmus + w marcu tego roku.
Andaluzja to region cieszący się wieloma dobrodziejstwami natury. Dotyczy to przede wszystkim obszarów należących do jej wybrzeża gdzie po obydwu stronach Cieśniny Gibraltarskiej znajdziemy bogactwo ryb i owoców morza, zarówno śródziemnomorskich jak i atlantyckich. Dieta rybna pozwalała Andaluzyjczykom przetrwać trudne momenty historii. Wówczas w portach rybackich w Andaluzji nawet najmniejsze sardele i kałamarnice zwykło się obtaczać w mące i soli morskiej oraz prażyć na oliwie z oliwek. Zresztą po dzień dzisiejszy urodzeni andaluzyjscy kucharze słyną z nieprzeciętnych umiejętności smażenia drobnej sardeli na patelni, którego aromatyczny efekt zdrobniale nazywają w miejscowym dialekcie pescaíto frito. Podczas lekcji nauczyciel omówił główne dania kuchni Andaluzyjskiej. Przedstawił sąd się wzięła nazwa przekąsek tapas. Określenie „tapa” pochodzi od staroświeckiego zwyczaju polegającego na przykrywaniu brzegów kieliszka kawałkiem chleba lub szynki (hiszp. tapar – przykrywać) w celu zapobiegnięcia wpadaniu do pitego trunku owadów. Najbardziej typowe andaluzyjskie tapas to przyprawiane oliwki czyli aceitunas aliñadas, pikantnie przyrządzone młode ziemniaczki papas gaditanas czy soczyste szaszłyki pinchos morunos (serwowane także z warzywami jako danie główne).
Nawiązując do ostatnio minionych Świąt Wielkanocy, podczas lekcji przybliżyliśmy zwyczaje Santa Semana. Ulice najważniejszych andaluzyjskich miast, którymi przemieszczają się wielkotygodniowe procesje wypełniają się zapachem kadzidła. Podczas Semana Santa pochodom kroczących z powagą postaci akompaniuje wzmagająca nastrój muzyka instrumentów dętych oraz bębnów. Dla stłoczonych gapiów główną atrakcją jest oczywiście widok zakapturzonych nazarenos idących w starannym szyku wokół wielkich platform, których przemieszczanie jest precyzyjnie zaplanowane .
Ważące kilkaset kilogramów a nawet kilka ton (!!!) trono przedstawiają sceny rodzajowe z Biblii związane przeważnie z Męką Pańską. Znajdujące się na nich figury to niekiedy bezcenne dzieła sztuki sakralnej z czasów średniowiecznych. Niektóre sceny, które tworzą oraz ich wizerunki są wyjątkowo poruszającym widokiem dla osób głęboko religijnych (szczególnie w atmosferze, którą niewątpliwie potrafi wytworzyć procesja Semana Santa.
Dzięki pobytowi w Instytucie Malagi nauczyciele mogli poznać kuchnię Andaluzyjską od podstaw a pobyt w trakcie przygotowań do Santa Semana był niesamowitym czasem, dzięki któremu możemy dzielić się doświadczeniem z naszymi uczniami.
Barbara Omylakowska i Dorota sitek – Sędek
Konspekt lekcji
Maltańskie przykłady plakatów i grafiki
W ramach projektu Erasmus+ o tematyce kuchni hiszpańskiej, uczniowie 3 c T mieli okazję uczestniczyć w serii zajęć dotyczących przygotowania śniadań inspirowanych kuchnią Andaluzji
Lekcje odbywały się cyklicznie, co trzy miesiące,
Zajęcia warsztatowe w oparciu o poniższe treści:
Umiejętność czytania ze zrozumieniem w języku obcym jest jedną z najważniejszych umiejętności, gdyż dla ucznia jest najlepszym sposobem na poszerzenie słownictwa oraz konstrukcji gramatycznych w kontekście.
W lekcji poświęconej czytaniu autentycznych materiałów w języku angielskim wzięli udział uczniowie klasy 2bLO. Wybrano książkę autorstwa Oscara Wilde’s „The Picture of Dorian Gray”. Zadaniem uczniów było przeczytanie dwóch pierwszych rozdziałów książki oraz odpowiedzenie w języku angielskim na pytania dotyczące przeczytanej treści. Wszyscy poradzili sobie doskonale, mimo braku znajomości części słów, uczniowie nadal byli w stanie w sposób poprawny odpowiedzieć na pytania i wyciągnąć wnioski z przeczytanego tekstu. To z pewnością utwierdziło ich w przekonaniu, że ich obecny poziom językowy jest na tyle wysoki, że radzą sobie z autentycznymi treściami w języku angielskim.
W ramach upowszechniania rezultatów projektu odbyły się „Warsztaty historyczno – językowe” w Izbie Sybirackiej – wykorzystano podczas niech materiały źródłowe przetłumaczone przez nauczyciela.
Odbył się również Dzień Innych Kultur – wówczas uczniowie z Ukrainy prezentowali cyrylicę jako alfabet wschodniosłowiański
Jak zmniejszyć marnowanie żywności i promować życie zgodnie z naturą? Jak wypracować zrównoważone wzorce konsumpcyjne i produkcyjne? Jak wybierać produkty żywnościowe i sposób odżywiania się? Uczniowie podczas warsztatów przeprowadzonych przez panią Adrianę Masłowską spisali swoje pomysły.
Podczas zajęć nauczyciel przedstawił uczniom Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030 dotyczące w szczególności odpowiedzialnej konsumpcji i produkcji, Uczniowie zostali podzieleni na kilkuosobowe grupy i przygotowali swoje projekty gier. projektami. Opracowali regulamin gry, wyszukali i dokonali selekcji pojęć, które zostaną wykorzystane podczas gry, zaprojektowali plansze oraz karty z pytaniami.
Aby wykorzystać nabytą wiedzę i umiejętności w ramach projektu odbyły się:
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.