Erasmus+ daje również możliwość realizacji programu kulturowego. W czasie wolnym od pracy uczestnicy projektu zwiedzili takie miejsca jak:
W Lizbonie uczestnicy projektu zobaczyli między innymi dzielnicę Oriente, Belem, Park Edwarda VII, ogród botaniczny Estufa Fria, Time Out Market Lisboa. Obowiązkowa była też przejażdżka słynnym żółtym tramwajem 28, wagonikiem Elewator da Gloria, Elevador da Bica czy też wyjazd windą Santa Justa. Na zakończenie odbyła się wycieczka promem przez rzekę Tag do Cacilhas wraz ze zwiedzeniem Fernando II Gloria – fregaty portugalskiej marynarki wojennej
„Brico Dépôt” to sieć składów remontowo-budowlanych należących do grupy Castorama. Nazwa sieci nawiązuje do idei „zrób to sam” (fr. bricolage). Na obrzeżach Lizbony znajdują się duży supermarket i magazyn, w których pracują logistycy: Paulina, Jakub, Konrad, Marko i Maciek. Ich zadaniami są między innymi: rozmieszczanie towaru na półkach sklepowych zgodnie z dokumentacją magazynową, nadawanie cen ewidencyjnych towarom dostarczanym do magazynu i inwentaryzacja dostarczonych do magazynu towarów. Logistycy uczą się ponadto używania profesjonalnych urządzeń manipulacyjnych, np.: wózków paletowych ręcznych lub innych urządzeń transportowych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.
Obiekt „Tivoli Oriente Hotel” mieści się w słynnej dzielnicy Lizbony Parque das Nações i oferuje zakwaterowanie w nowoczesnych pokojach i apartamentach oraz widoki na rzekę Tag. Hotel umieszczony jest w nowoczesnym budynku oddalonym o 1 km. od lizbońskiego oceanarium i 8 km. od zamku św. Jerzego. W nim swoje praktyki odbywają technicy żywienia i usług gastronomicznych: Natalia, Kasia i Zosia, które biorą udział w przygotowywaniu posiłków dla gości hotelowych, obróbce wstępnej produktów, obieraniu warzyw, przygotowywaniu pizzy, sosów, makaronów. Poznają ponadto stanowiska pracy, doświadczają nowych smaków, poznają nowe przepisy, między innymi z użyciem owoców morza. W tym samym miejscu, lecz na innych stanowiskach pracuje Natalia, która jest uczennicą IV klasy technikum hotelarskiego. Jej zadaniem jest obsługa gości w restauracji hotelowej podczas śniadań i lunchów, przygotowywanie stołów i zastawy stołowej na przybycie zagranicznych gości, między innymi z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.
„Horto do Campo Grande” jest dużą firmą, która od 40 lat oferuje rozwiązania w zakresie projektowania i budowy ogrodów. Proponuje ona swoim klientom wszystkie usługi niezbędne do budowy i utrzymania terenów zielonych, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków. Prowadzi sprzedaż wszelkiego rodzaju gatunków roślin oraz narzędzi ogrodniczych, oferuje usługi florystyczne oraz wynajem dekoracji. Anglojęzyczną obsługę klientów i produkty przedsiębiorstwa poznają z bliska Bożena i Ola. Zajmują się ponadto pielęgnacją roślin, utrzymaniem porządku w centrum ogrodniczym i tworzeniem kompozycji roślinnych. Przedsiębiorstwo posiada również specjalny oddział poświęcony uprawie różnych odmian bonsai. Można w nim zarówno zakupić własne drzewko, jak i oddać posiadane do specjalnego hotelu, a nawet szpitala. Zgodnie z filozofią zen o roślinki troszczy się, przy pomocy pęsety, małych specjalnych nożyczek przeznaczonych do bonsai oraz innego niezbędnego sprzętu Gabrysia – troskliwie przycinając, podlewając, odchwaszczając i odżywiając rośliny.
„Espacos verdes” to portugalska firma z bogatym doświadczeniem w realizacji projektów architektury krajobrazu, budowie i pielęgnacji ogrodów oraz sporządzaniu ocen oddziaływania na środowisko i kształtowania krajobrazu. Nasi panowie: Dawid i Jakub w praktyce poznają jej działanie. Zapoznali się z terenami zielonymi wokół Uniwersytetu w Lizbonie, planując rozwiązania przestrzenne i inwentaryzując roślinność oraz obiekty będące na tym terenie. Poznali ponadto sposoby zagospodarowania terenu wokół budynku mieszkalnego jednorodzinnego – zarówno na poziomie projektowym, jak i wykonawczym. Szczególna wartością dodaną jest poznanie struktury zagospodarowania zielonych dachów – część ogrodu będzie się znajdowała na budynku.
Nieodzownym elementem praktyk w terenie i miejscowych zakładach pracy oraz przedsiębiorstwach jest konieczność stałego pokonywania bariery językowej, nie tylko w języku angielskim, ale i portugalskim, bo klienci lizbońskich przedsiębiorstw to przede wszystkim miejscowi mieszkańcy, nierzadko nieznający języka angielskiego.
Ponadto staż to nieustający trening kompetencji miękkich, takich jak:radzenie sobie ze stresem, organizacja pracy i zarządzania własnym czasem, kreatywność, radzenie sobie z krytyką, skupienie na celu i nastawienie na realizację zadań przystosowywanie się do zmieniającego się środowiska, otwartość na nowe rozwiązania, umiejętność uczenia się i pracy w zespole
Wszystko, co dobre, szybko się kończy. Po zakończeniu praktyk uczestnicy odebrali certyfikaty potwierdzające uczestnictwo w praktykach oraz podsumowali dwutygodniowy pobyt w siedzibie organizacji przyjmującej – Casa da Educação
Aleksandra Cichoń, Katarzyna Śnieg
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.