DZIEŃ 1
DZIEŃ 2
DZIEŃ 3
DZIEŃ 4
DZIEŃ 5
DZIEŃ 6
W dniach 22-27 stycznia miałam możliwość i przyjemność uczestniczenia w kursie metodycznym „Neuroscience: Understand How Your Students Learn” na słonecznej o tej porze roku Teneryfie, w miejscowości San Cristobal de La Laguna. Miejsce realizacji kursu San Cristobal de La Laguna to miasto o kolonialnej architekturze będące światowym dziedzictwem UNESCO oraz pierwsze miasto, które powstało na Wyspach Kanaryjskich.
Zajęcia trwały 6 dni, a w ich trakcie miałam okazję uczyć się w towarzystwie uczestników z Islandii, Chorwacji, Włoch oraz Litwy. Nasza wykładowczyni, Jen, pochodziła z Kanady, aczkolwiek ostatni rok spędziła na Teneryfie. Szkoła, w której odbywał się kurs to Europass Teacher Academy, szkoła z wieloletnią tradycją, z bardzo dobrym wyposażeniem i profesjonalnymi wykładowcami.
Dzień pierwszy kursu miał w większości charakter informacyjny, integracyjny oraz teoretyczny. W tym dniu zapoznałam się z naukowym podejściem do neurodydaktyki. Po południu wzięliśmy udział w wycieczce po La Lagunie.
Dzień drugi oscylował wokół takiej terminologii jak percepcja, zmysły, architektura mózgu oraz sposoby podtrzymywania uwagi ucznia w procesie lekcyjnym.
W dniu trzecim rozmawialiśmy o roli emocji oraz stresu w procesie dydaktycznym, rodzajach pamięci oraz technikach wzmacniających zapamiętywanie.
Dzień czwarty łączył w sobie zarówno zajęcia wykładowe, które miały miejsce na terenie kampusu oraz zajęcia grupowe na które udaliśmy się do parku Garcia Sanabria w miejscowości Santa Cruz. Ten dzień był poświęcony motywacji, sposobom rozbudzenia i podtrzymania jej, ciekawości oraz strategiom pomocnym w procesie uczenia się. W czwartek wieczorem spotkaliśmy się na wspólnej kolacji, w trakcie której mieliśmy okazję degustacji przeróżnych dań kuchni kanaryjskiej.
Dzień piąty oscylował wokół kompetencji, informacji zwrotnej oraz neuroplastyczności. W tym dniu wzięliśmy również udział w wykładzie dotyczącym systemu edukacji w Hiszpanii oraz w dyskusji dotyczących różnic w systemach edukacji w pozostałych krajach unijnych. Bezpośrednio po kursie pojechaliśmy na wycieczkę do Parku Narodowego Teide, którym charakteryzował się niemal księżycowym krajobrazem.
Ostatni dzień to ewaluacja kursu, ankietyzacja oraz wręczenie certyfikatów.
Dzięki udziałowi w kursie z pewnością nabyłam dużo wiedzy teoretycznej z zakresu neurodydaktyki, umiejętność pracy w zespole międzynarodowym oraz poznałam techniki sprzyjające efektywnemu zapamiętywaniu wykorzystywane na swoich zajęciach przez uczestników kursu. Taka wymiana doświadczeń i pomysłów edukacyjnych jest zdecydowanie bezcenna.
Kurs języka włoskiego trwał 5 dni. W towarzystwie uczniów z Francji, Brazylii, Hondurasu, Wietnamu, Mjanma, Sri Lanki poznawałem podstawy języka włoskiego. Tak zróżnicowane towarzystwo było jednocześnie możliwością poznania osób z zupełnie odmiennego obszaru kulturowego.
Było to doświadczenie różnorodności przy jednoczesnym dostrzeganiu wielu cech wspólnych wszystkim kulturom i narodom.
Miejscem kursu była szkoła: INTERNATIONAL LANGUAGE SCHOOL SRL – divisione Accademia Studioitalia w Rzymie. Fantastyczny Marco, Włoch z Pescary, oraz Anastazja z Rzymu odkrywali przed nami tajniki języka włoskiego, a także kultury i specyfiki Włoch. Ponieważ uczestniczyłem w trybie intensywnym, zajęcia popołudniowe spędzałem również z Chiarą, Marco i Francescą. Był to czas nie tylko nauki włoskiego, ale i wymiany spostrzeżeń i doświadczeń dotyczących edukacji włoskiej i polskiej.
Popołudnia to czas ekscytujących wędrówek po Rzymie. Pięć dni to możliwość poznania niewielkiej części tego fascynującego miasta. Poniżej kilka z tysiąca zdjęć tego czasu. Z pozostałymi z pewnością zapoznam na najbliższych zajęciach.
Gracie amici.
Robert Stoliński
Kurs English for School Adaministration and Non Teaching Staff trwał 6 dni. Miałyśmy możliwość poznania ludzi z Węgier, Portugali, Danii, Madagaskaru oraz Litwy. Wszystkie osoby, które uczestniczyły w kursie były otwarte kulturowo oraz z chęcią nawiązywały kontakty.
Miejscem kursu była szkoła Europass Teacher Academy Florence, Italy, a naszą prowadzącą była Ayse Merve Sut . Kurs był prowadzony ciekawie i z pełnym zaangażowaniem. Zajęcia dały nam możliwość poznania nowych ludzi. Każdego dnia były ćwiczenia w grupach oraz zadania do wykonania, które angażowały nas do przełamania bariery językowej. Ayse Merve Sut zdradziła nam tajniki nauki języka angielskiego i nakierowała gdzie szukać z łatwością pomocy naukowych.
Po zajęciach miałyśmy możliwość spacerowania po pięknej Florencji i poznania architektury oraz kultury Włoch. Florencja jest niesamowitym miejscem pełnym interesujących zakątków do, których watro się udać.
Poniżej kilka zdjęć z naszego pobytu.
Grupy w Sprachcaffe Malta są międzynarodowe, więc konieczna jest maksymalna koncentracja na zadaniu. Mnie przyszło współpracować z Japończykiem, Chinką, Wenezuelką, Niemcami, Argentynką i Hiszpanami. Brak Polaków dodatkowo daje motywację do wytężonej pracy. Umiejętności językowe podnoszone są na wszystkich poziomach poprzez słuchanie, konwersacje, czy ćwiczenia gramatyczne.
Wartością dodaną jest możliwość wymiany informacji na temat życia w innych częściach Europy i innych kontynentów, tego, jak skomplikowane historie przywiodły osoby w różnym wieku w to właśnie miejsce i nauczyć się zrozumienia i tolerancji dla odmiennych zachowań, zwyczajów i poglądów.
Po kursie – czas na poznawanie wielowiekowej kultury maltańskiej – odwiedzanie zarówno muzeów, jak i miejsc o wyjątkowych walorach geograficzno-przyrodniczych.
Do zobaczenia w Polsce!
Aleksandra Cichoń
Kurs , który wybrałam, obejmował wszystkie etapy tworzenia cyfrowej klasy, uczenia się opartego na projektach, od badań po ocenę, w celu ułatwienia pracy nauczyciela. Ponadto zakres zajęć obejmował takie aplikacje jak Canva, Scratch, Befunky, Symbaloo, czy Kody QR, które przydadzą mi się w codziennym urozmaiceniu zajęć z uczniami.
Uczestnikami kursu były osoby różnych narodowości, takich jak: Grecja ,Rumunia, Irlandia, Niemcy. Dzięki temu, poza „nauką cyfrową” jest możliwość doskonalenia umiejętności językowych.
Malaga to miasto w Hiszpanii pełne historycznych zakątków, takich jak Alcazaba, jedna z największych fortec w Andaluzji, czy zamek Gibralfaro, skąd roztaczają się jedne z najpiękniejszych widoków na całe miasto. U podnóża zamku rozciąga się rzymski teatr i stare miasto, stworzone do spacerowania. Malaga poza słonecznymi plażami ma bardzo ciekawe życie kulturalne. Warto dodać, że w tym miejscu urodził się genialny Pablo Picasso…
Nieodłącznym elementem udziału w projektach jest również poznawanie tradycji kulinarnych innych krajów. W moim przypadku była to kuchnia hiszpańska czyli paela, churros, tapas czy taco. Na pewno wykonamy je podczas warsztatów kulinarnych!
Ciao Italia! – to nie tylko forma powitania, ale nazwa Centrum języka i kultury włoskiej w Rzymie.Właśnie tam w dniach od 1 do 5 lipca 2024 roku uczestniczyłam w intensywnym kursie językowym, na którym poznałam podstawy języka włoskiego.
Zajęcia odbywały się w małej międzynarodowej grupie, co sprzyjało szybkiej integracji.
Prowadzone były przez doświadczonych nauczycieli specjalizujących się w nauczaniu języka włoskiego. Zajęcia w szkole językowej były prowadzone niezwykle ciekawie i inspirująco. Nauczyciele: Paola Busico i Augusto D’Amante, dzięki stosowaniu aktywizujących metod nauczania, potrafi w szybkim tempie rozwinąć nasze umiejętności komunikowania się.
Podczas trwających 5 godzin dziennie zajęć nauczyłam się podstaw gramatyki, poznałam potrzebne do komunikowania się słownictwo. Ponadto dowiedziałam się dużo na temat znaczenia gestykulacji w kulturze włoskiej.
Nauka nowego języka to przecież nie tylko suche słówka i gramatyka, to również wiedza o danym kraju i jego kulturze, co powoduje, że chcemy uczyć się jeszcze więcej.
Rzym to idealne miejsce do poznania wspaniałej kultury, sztuki, architektury czy historii, dlatego
w czasie wolnym starałam się każdą chwilę wykorzystać na poznanie miasta i dowiedzenia się o nim jak najwięcej.
Pobyt na kursie był nie tylko niezwykłą przygodą, ale przede wszystkim był cennym doświadczeniem, które wpłynęło na rozwinięcie moich kompetencji językowych oraz wzbogacenie wiedzy o źródłach kultury europejskiej.
Bez żadnych wątpliwości polecam udział w programie „ERASMUS +” każdemu, kto chce się samodoskonalić.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.