Relacje uczestników

Strona zawiera sprawozdania i relacje uczestników projektu 

„Patrzymy w przyszłość 2023-2024”

z realizacji zadań podczas odbywania zagranicznych mobilności, kursów i szkoleń

RELACJE UCZNIÓW – RIMINI

DZIEŃ 1

DZIEŃ 2

DZIEŃ 3

DZIEŃ 4

DZIEŃ 5

DZIEŃ 6

RELACJE NAUCZYCIELI I PRACOWNIKÓW

Wiesława Dziendziel – język angielski na Malcie
Agnieszka Remplewska, Beata Dębowska, Janusz Korus – narzędzia ICT dla kreatywnej klasy
Katarzyna Śnieg – Neurodydaktyka na Teneryfie

W dniach 22-27 stycznia miałam możliwość i przyjemność uczestniczenia w kursie metodycznym „Neuroscience: Understand How Your Students Learn” na słonecznej o tej porze roku Teneryfie, w miejscowości San Cristobal de La Laguna. Miejsce realizacji kursu San Cristobal de La Laguna to miasto o kolonialnej architekturze będące światowym dziedzictwem UNESCO oraz pierwsze miasto, które powstało na Wyspach Kanaryjskich.

Zajęcia trwały 6 dni, a w ich trakcie miałam okazję uczyć się w towarzystwie uczestników z Islandii, Chorwacji, Włoch oraz Litwy. Nasza wykładowczyni, Jen,  pochodziła z Kanady, aczkolwiek ostatni rok spędziła na Teneryfie. Szkoła, w której odbywał się kurs to Europass Teacher Academy, szkoła z wieloletnią tradycją, z bardzo dobrym wyposażeniem i profesjonalnymi wykładowcami.

Dzień pierwszy kursu miał w większości charakter informacyjny, integracyjny oraz teoretyczny. W tym dniu zapoznałam się z naukowym podejściem do neurodydaktyki. Po południu wzięliśmy udział w wycieczce po La Lagunie.

Dzień drugi oscylował wokół takiej terminologii jak percepcja, zmysły, architektura mózgu oraz sposoby podtrzymywania uwagi ucznia w procesie lekcyjnym.

W dniu trzecim rozmawialiśmy o roli emocji oraz stresu  w procesie dydaktycznym, rodzajach pamięci oraz technikach wzmacniających zapamiętywanie.

Dzień czwarty łączył w sobie zarówno zajęcia wykładowe, które miały miejsce na terenie kampusu oraz zajęcia grupowe na które udaliśmy się do parku Garcia Sanabria w miejscowości Santa Cruz. Ten dzień był poświęcony motywacji, sposobom rozbudzenia i podtrzymania jej, ciekawości oraz strategiom pomocnym w procesie uczenia się. W czwartek wieczorem spotkaliśmy się na wspólnej kolacji, w trakcie której mieliśmy okazję degustacji przeróżnych dań kuchni kanaryjskiej.

Dzień piąty oscylował wokół kompetencji, informacji zwrotnej oraz neuroplastyczności. W tym dniu wzięliśmy również udział w wykładzie dotyczącym systemu edukacji w Hiszpanii oraz w dyskusji dotyczących różnic w systemach edukacji w pozostałych krajach unijnych. Bezpośrednio po kursie pojechaliśmy na wycieczkę do Parku Narodowego Teide, którym charakteryzował się niemal księżycowym krajobrazem.

Ostatni dzień to ewaluacja kursu, ankietyzacja oraz wręczenie certyfikatów.

Dzięki udziałowi w kursie z pewnością nabyłam dużo wiedzy teoretycznej z zakresu neurodydaktyki, umiejętność pracy w zespole międzynarodowym oraz poznałam techniki sprzyjające efektywnemu zapamiętywaniu wykorzystywane na swoich zajęciach przez uczestników kursu. Taka wymiana doświadczeń i pomysłów edukacyjnych jest zdecydowanie bezcenna.

 

Robert Stoliński – język włoski w Rzymie

Kurs języka włoskiego trwał 5 dni. W towarzystwie uczniów z Francji, Brazylii, Hondurasu, Wietnamu, Mjanma, Sri Lanki poznawałem podstawy języka włoskiego. Tak zróżnicowane towarzystwo było jednocześnie możliwością poznania osób z zupełnie odmiennego obszaru kulturowego.

Było to doświadczenie różnorodności przy jednoczesnym dostrzeganiu wielu cech wspólnych wszystkim kulturom i narodom.

Miejscem kursu była szkoła: INTERNATIONAL LANGUAGE SCHOOL SRL – divisione Accademia Studioitalia w Rzymie. Fantastyczny Marco, Włoch z Pescary, oraz Anastazja z Rzymu odkrywali przed nami tajniki języka włoskiego, a także kultury i specyfiki Włoch. Ponieważ uczestniczyłem w trybie intensywnym, zajęcia popołudniowe spędzałem również z Chiarą, Marco i Francescą. Był to czas nie tylko nauki włoskiego, ale i wymiany spostrzeżeń i doświadczeń dotyczących edukacji włoskiej i polskiej.

Popołudnia to czas ekscytujących wędrówek po Rzymie. Pięć dni to możliwość poznania niewielkiej części tego fascynującego miasta. Poniżej kilka z tysiąca zdjęć tego czasu. Z pozostałymi z pewnością zapoznam na najbliższych zajęciach.

Gracie amici.

Robert Stoliński

Aneta Cholewa – kurs coachingowy na Sycylii
potkanie z włoską kulturą w ramach projektu Erasmus+
Kolejny nauczyciel wzbogacił swój warsztat pracy na kursie „Playtime & Downtime for Teachers and Students: the Psychology of Time to Feel Good and Do Good!” w ramach projektu Erasmus+ w szkole Europass Academy we Włoszech. Tym razem w sycylijskim mieście Trapanii szkoliła się nauczycielka j.angielskiego i informatyki Aneta Cholewa na kursie coachingowym obejmującym zagadnienia z obszaru psychologii pozytywnej. Kurs ten dał możliwość pogłębiania wiedzy dotyczącej radzenia sobie ze stresem oraz redukowania napięć u uczniów. Część warsztatowa skupiona była wokół aktywności i gier pozwalających budować skutecznie pracę zespołową, integrować grupę poprzez zabawę, ale również rozwijać umiejętności językowe.Nowo poznane techniki mindfulness będą pomagać uczniom w radzeniu sobie z opanowaniem materiału poprzez poprawę koncentracji, ale również w rozładowaniu stresu i trudnych emocji, pozwolą „resetować” i wyciszać przebodźcowany umysł. Praca w międzynarodowej grupie była szansą na wymianę doświadczeń i wzajemną inspirację z nauczycielami z Litwy, Węgier i Słowenii.
fot. A.Cholewa
Dariusz Mildner, Anna Pancherz, Dariusz Gruszczyk, Iwona Cieśla, Agata Tucka-Marek, Mirosław Bury
kurs trekkingowy na Teneryfie
Nauczyciele wychowania fizycznego ukończyli kurs „Outdoor learning and adventure education” organizowany na Teneryfie w ramach programu Erasmus+ „Patrzymy w przyszłość”. Kurs miał na celu dostarczenie narzędzi, pomysłów i najlepszych praktyk, a także praktycznego doświadczenia i wiedzy, jak rozwijać formy aktywności na świeżym powietrzu. Zajęcia odbywały się w różnych warunkach terenowych: tereny miejskie Peurto de la Cruz, tereny górskie Parku Anaga i Teide oraz na plażach wyspy. Nowe formy zajęć outdoorowych, rola psychologii w aktywności fizycznej oraz bogata wymiana doświadczeń z nauczycielami z Francji, Niemiec, Węgier, Słowenii, Czech, Finlandii oraz Polski to fantastyczna inspiracja do pracy w… „Korfantym”. 
Monika Urbaś i Monika Krajewska – English for School Adaministration and Non Teaching Staff

Kurs English for School Adaministration and Non Teaching Staff trwał 6 dni. Miałyśmy możliwość poznania ludzi z Węgier, Portugali, Danii, Madagaskaru oraz Litwy. Wszystkie osoby, które uczestniczyły w kursie były otwarte kulturowo oraz z chęcią nawiązywały kontakty.

Miejscem kursu była szkoła Europass Teacher Academy Florence, Italy, a naszą prowadzącą była Ayse Merve Sut . Kurs był prowadzony ciekawie i z pełnym zaangażowaniem. Zajęcia dały nam możliwość poznania nowych ludzi. Każdego dnia były ćwiczenia w grupach oraz zadania do wykonania, które angażowały nas do przełamania bariery językowej. Ayse Merve Sut zdradziła nam tajniki nauki języka angielskiego i nakierowała gdzie szukać z łatwością pomocy naukowych.

Po zajęciach miałyśmy możliwość spacerowania po pięknej Florencji i poznania architektury oraz kultury Włoch. Florencja jest niesamowitym miejscem pełnym interesujących zakątków do, których watro się udać.

Poniżej kilka zdjęć z naszego pobytu.

Aleksandra Cichoń – kurs języka angielskiego na Malcie
Malta to jeden z najciekawszych krajów Unii Europejskiej.- ma do zaoferowania śródziemnomorskie krajobrazy, włoskie jedzenie, arabskie korzenie i nazwy oraz… angielski język, którego poziom przyszło mi szlifować w gorącej aurze 34 stopni Celsjusza.

Grupy w Sprachcaffe Malta są międzynarodowe, więc konieczna jest maksymalna koncentracja na zadaniu. Mnie przyszło współpracować z Japończykiem, Chinką, Wenezuelką, Niemcami, Argentynką i Hiszpanami. Brak Polaków dodatkowo daje motywację do wytężonej pracy. Umiejętności językowe podnoszone są na wszystkich poziomach poprzez słuchanie, konwersacje, czy ćwiczenia gramatyczne.

Wartością dodaną jest możliwość wymiany informacji na temat życia w innych częściach Europy i innych kontynentów, tego, jak skomplikowane historie przywiodły osoby w różnym wieku w to właśnie miejsce i nauczyć się zrozumienia i tolerancji dla odmiennych zachowań, zwyczajów i poglądów.

Po kursie – czas na poznawanie wielowiekowej kultury maltańskiej – odwiedzanie zarówno muzeów, jak i miejsc o wyjątkowych walorach geograficzno-przyrodniczych.

Do zobaczenia w Polsce!

Aleksandra Cichoń

Ewa Goraus – kurs DIGITAL CLASSROOM  w Maladze

Kurs , który wybrałam, obejmował wszystkie etapy tworzenia cyfrowej klasy, uczenia się opartego na projektach, od badań po ocenę, w celu ułatwienia pracy nauczyciela. Ponadto zakres zajęć obejmował takie aplikacje jak Canva, Scratch, Befunky, Symbaloo, czy Kody QR, które przydadzą mi się w codziennym urozmaiceniu zajęć z uczniami.

Uczestnikami kursu były osoby różnych narodowości, takich jak: Grecja ,Rumunia, Irlandia, Niemcy. Dzięki temu, poza  „nauką cyfrową” jest możliwość doskonalenia umiejętności językowych.

Malaga to miasto w Hiszpanii pełne historycznych zakątków, takich jak Alcazaba, jedna z największych fortec w Andaluzji, czy zamek Gibralfaro, skąd roztaczają się jedne z najpiękniejszych widoków na całe miasto. U podnóża zamku rozciąga się rzymski teatr i stare miasto, stworzone do spacerowania. Malaga poza słonecznymi plażami ma bardzo ciekawe życie kulturalne. Warto dodać, że w tym miejscu urodził się genialny Pablo Picasso…

Nieodłącznym elementem udziału w projektach jest również poznawanie tradycji kulinarnych innych krajów. W moim przypadku była to kuchnia hiszpańska czyli paela, churros, tapas czy taco. Na pewno wykonamy je podczas warsztatów kulinarnych!

Danuta Łozińska – kurs języka włoskiego w Rzymie

Ciao Italia! – to nie tylko forma powitania, ale nazwa Centrum języka i kultury włoskiej w  Rzymie.Właśnie tam w dniach od 1 do 5 lipca 2024 roku uczestniczyłam w intensywnym kursie językowym, na którym poznałam podstawy języka włoskiego.

 

Zajęcia odbywały się w małej międzynarodowej grupie, co sprzyjało szybkiej integracji.

Prowadzone były przez doświadczonych nauczycieli specjalizujących się w nauczaniu języka włoskiego. Zajęcia w szkole językowej były prowadzone niezwykle ciekawie i inspirująco. Nauczyciele: Paola Busico i Augusto D’Amante, dzięki stosowaniu aktywizujących metod nauczania, potrafi w szybkim tempie rozwinąć nasze umiejętności komunikowania się.

Podczas trwających 5 godzin dziennie zajęć nauczyłam się podstaw gramatyki, poznałam potrzebne do komunikowania się słownictwo. Ponadto dowiedziałam się dużo na temat znaczenia gestykulacji w kulturze włoskiej.

Nauka nowego języka to przecież nie tylko suche słówka i gramatyka, to również wiedza o danym kraju i jego kulturze,  co powoduje, że chcemy uczyć się jeszcze więcej.

Rzym to idealne miejsce do poznania wspaniałej kultury, sztuki, architektury czy historii, dlatego

w czasie wolnym starałam się każdą chwilę wykorzystać na poznanie miasta i dowiedzenia się o nim jak najwięcej.

Pobyt na kursie był nie tylko niezwykłą przygodą, ale przede wszystkim był cennym doświadczeniem, które wpłynęło na rozwinięcie moich kompetencji językowych oraz wzbogacenie wiedzy o źródłach kultury europejskiej.

Bez żadnych wątpliwości polecam udział w programie „ERASMUS +” każdemu, kto chce się samodoskonalić.

Współfinansowane przez Unię Europejską

Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.