W ramach programu Erasmus+ „Patrzymy w Przyszłość 2024/2025” kolejni nauczyciele Korfanetgo w roku szkolnym 2024/2025 poszerzali swoje horyzonty podnosząc kompetencje językowe oraz wzbogacając wiedzę, tym razem związaną z holistycznym dobrostanem człowieka.
Podczas tygodniowego szkolenia na Malcie, panie M. Chodura i A Strządała poznawały sposoby, jak wykreować model dobrego samopoczucia. Pierwsza część kursu skoncentrowana była na autoanalizie własnego stanu emocjonalnego i fizycznego, określeniu celów związanych z indywidualnymi potrzebami oraz wytyczeniu ścieżki do poprawy jakości swojego życia. Narzędziem stosowanym w tym etapie była uważność.
W dalszej części kurs obejmował praktyczne strategie radzenia sobie ze stresem. W celu skorzystania z tych strategii najpierw konieczna była identyfikacja stresorów, a następnie dobór odpowiedniej techniki relaksacyjnej np. uważne oddychanie, wizualizacja, medytacja.
Kurs potwierdzał jak ważne są dla naszego zdrowia aktywność fizyczna, zdrowe nawyki żywieniowe, nawodnienie organizmu oraz odpoczynek, w tym zdrowy sen.
Kolejny etap szkolenia związany był z inteligencją emocjonalną, skutecznym zarządzaniem i rozpoznawaniem własnych uczuć i potrzeb, zarządzaniem empatią, budowaniem relacji społecznych.
Bardzo wymagającym etapem kursu było znalezienie równowagi między pracą a wypoczynkiem, realizacją obowiązków zawodowych a życiem rodzinnym.
Udział w kursie dla nauczycieli stwarzał możliwości poszukiwania tej równowagi między szkoleniem a odkrywaniem Malty. Sprzyjająca aura w czasie pobytu na wyspie, zachęcały do poznawania jej historii i kultury, odwiedzania miejsc pięknych krajobrazowo, tych ważnych dla historii Europy oraz związanych z najstarszymi cywilizacjami. Był czas na obserwację życia demokratycznego, niezwykle zróżnicowanego społeczeństwa, dbającego o ekologiczne aspekty życia.
Malta zachwyciła nas swoim położeniem, klimatem i kulturą. Jest to najdalej na południe wysunięte państwo Europy. Na Archipelag Wysp Maltańskich składają się trzy zamieszkałe wyspy: Malta, Gozo i Comino oraz kilka mniejszych wysepek.
Oprócz pięknej pogody na turystów czeka szereg atrakcji i miejsc wartych zwiedzenia oraz zobaczenia. Wśród nich są cuda natury, klimatyczne miejsca, miasta, zabytki, plaże i ciekawe tradycje.
Zwiedzanie rozpoczęłyśmy od stolicy. Valletta to nastrojowe barokowe miasto o wyjątkowych budowlach powstałych ze złotego piaskowca. Wąskie uliczki, potężne mury, harmonijne zdobienia, finezyjne balkony, ogrody i niezapomniane panoramy to tylko niektóre z atutów tego miasta. Z Valetty popłynęłyśmy do trójmiasta i zwiedziłyśmy Birgu.
Kolejny dzień naszego pobytu spędziłyśmy w mieście ciszy Mdinie. Stanowi ona jeden z najpiękniejszych przykładów średniowiecznego miasta otoczonego murami i niezwykłego połączenia architektury normańskiej z barokową. Miasto choć było dawną stolicą kraju, dziś zamieszkałe jest przez niespełna 250 mieszkańców.
Odwiedziłyśmy Rabat i Katakumby św. Pawła.
Chrześcijaństwo na Maltę dotarło w 60. roku wraz ze św. Pawłem. Płynął on do Rzymu na proces, a jego statek rozbił się na przybrzeżnych skałach. Wg tradycji w czasie trzymiesięcznego pobytu zamieszkał w jednej z grot, prowadząc w niej działalność misyjną.
Malta została hojnie obdarzona cudami natury i one najbardziej sprzyjały ćwiczeniu medytacji oraz innych technik relaksacyjnych. Jednymi z nich są Klify Dinglibędące najwyższymi klifami na południu Europy. Z platformy widokowej podziwiałyśmy Blue Grotto. To jedna z najpiękniejszych naturalnych atrakcji Malty. Można ją zobaczyć z platformy widokowej usytuowanej nad brzegiem urwistego wybrzeża w pobliżu miejscowości Żurrieq. Inne dni poświęciłyśmy również na spenetrowanie wyspy Gozo czy podziwianie przepięknych klifów i zatok przy plaży Tuffieha.
Wyjazd na kurs: „Doładuj i odnów: holistyczne techniki dobrego samopoczucia dla współczesnych nauczycieli i pracowników sektoru edukacji” był niezwykły z racji wszystkich wyżej wymienionych powodów.
W ramach projektu Erasmus + „Patrzymy w przyszłość” grupa nauczycieli naszej szkoły wzięła udział w nauce języka angielskiego na Malcie, w pięknej stolicy tego kraju – Valetcie. Podczas tygodniowego pobytu pani Katarzyna Moczoł, Monika Goik i Jolanta Wyciszczok nawiązały współpracę międzynarodową z innymi uczestnikami kursu językowego. Wymieniły doświadczenia z koleżankami i kolegami pochodzącymi z takich krajów, jak: Francja, Belgia, Portugalia, Estonia, Czechy i Słowacja.
To bardzo cenna lekcja, bo wymagała od uczestników zdolności komunikacyjnych, otwartości i umiejętności radzenia sobie ze stresem. Prowadząca kurs była osobą bardzo życzliwą i empatyczną, dlatego świetnie potrafiła zmobilizować uczestników kursu do aktywności i praktycznych ćwiczeń z angielskim. Całość obejmowała umiejętności porozumiewania się tym językiem w codziennych sytuacjach szkolnych, na ulicy, w sklepie czy w restauracji. Dopełnieniem tego szkolenia były zajęcia weryfikujące umiejętności kursantów w praktyce. Pozwalały one na poznanie maltańskiej kuchni, tradycji, kultury i historii. Był to wieczorny spacer z anglojęzycznym przewodnikiem, wycieczka do dawnej stolicy Malty – Mdiny oraz na wyspę Gozo. Podczas tych aktywności trzeba było samodzielnie radzić sobie w codziennych sytuacjach komunikacyjnych w języku angielskim. Na szczęście mieszkańcy Malty są niezwykle gościnni, co wymusiło na uczestnikach kursu podnoszenie ich umiejętności językowych. Odbywało się to na dodatek w otoczeniu pięknej architektury i niezwykłej przyrody.
Doświadczenia zebrane podczas kursu i samodzielnych wycieczek pozwoliły na poznanie maltańskiej różnorodności i wielokulturowości, zgodnej z zasadami demokratycznego państwa. Malta jest położona na terenie bardzo surowym i trudnym do życia, dlatego podziw wzbudzało wiele tutejszych ekologicznych rozwiązań.
Pobyt w tym państwie i uczestnictwo w kursie językowym umożliwiło wymianę kulturową między nauczycielami, a edukacja w fantastycznej atmosferze pobudziła dalsze chęci do nauki i głód doznań podróżniczych.
W malowniczym Palermo, stolicy Sycylii, w ramach programu Erasmus+, finansowanego przez Unię Europejską, odbył się międzynarodowy kurs dla nauczycieli , którego celem było poszerzenie wiedzy z zakresu nowoczesnych narzędzi IT oraz ich roli w edukacji. W wydarzeniu, które odbywało się od 25 do 29 listopada 2024 r., wzięli udział nauczyciele z pięciu państw: Włoch, Słowacji, Polski, Austrii i Rumunii, co stworzyło doskonałą okazję do wymiany doświadczeń i pomysłów.
Podczas intensywnych warsztatów uczestnicy, w tym nasi nauczyciele – Barbara Będkowska i Sylwia Banasiak-Żarska, zgłębiali zastosowanie różnorodnych aplikacji i platform edukacyjnych, takich jak programy wspierające nauczanie online, narzędzia do tworzenia interaktywnych materiałów dydaktycznych czy aplikacje ułatwiające komunikację w środowisku szkolnym. Istotnym punktem programu była także dyskusja nad tym, jak technologia wpływa na współczesne nauczanie i jakie wyzwania niesie za sobą jej wdrożenie w różnych systemach edukacyjnych.
Porównując systemy edukacji swoich krajów, nauczyciele mogli lepiej zrozumieć różnice i podobieństwa w podejściu do nauczania. Dzięki temu wynieśli z kursu nie tylko nowe umiejętności technologiczne, ale także inspirację do dalszych działań w swoich szkołach.
Poza zajęciami merytorycznymi, uczestnicy mieli okazję zwiedzić Palermo – miasto pełne historii i kultury. Spacerując wąskimi uliczkami, podziwiali urokliwe kościoły, barokowe place oraz znaną na całym świecie katedrę w Palermo. Wielu uczestników odwiedziło także barwne targowiska, takie jak Ballarò, gdzie poznali smaki lokalnej kuchni.
Kurs w Palermo okazał się nie tylko cennym doświadczeniem edukacyjnym, ale również możliwością nawiązania międzynarodowych przyjaźni oraz odkrycia niezwykłego uroku Sycylii.
W ramach programu Erasmus+, finansowanego przez Unię Europejską, miałyśmy okazję uczestniczyć w tygodniowym kursie języka hiszpańskiego w Barcelonie. Zajęcia odbywały się w renomowanej szkole Europass Teacher Academy, znanej z wysokiego poziomu nauczania i przyjaznej atmosfery.
Grupa, w której się znalazłyśmy, była międzynarodowa i liczyła osiem osób: czworo Francuzów, Niemca, Węgra. Dzięki takiemu zróżnicowaniu miałyśmy możliwość nie tylko poznawać język hiszpański, ale także poznać różne kultury i perspektywy jak również doskonalić język angielski. Program kursu był intensywny, lecz bardzo ciekawy. Każdego dnia uczestniczyłyśmy w zajęciach językowych, które kładły nacisk na praktyczne użycie języka, takie jak rozmowy, ćwiczenia językowe i zadania grupowe. Jedne z zajęć odbyły się w muzeum modernistycznym, które okazało się prawdziwą ucztą dla zmysłów i wyobraźni. W ramach tej wizyty przygotowano dla nas pięć zadań, które nie tylko pozwalały bliżej poznać prezentowane dzieła, ale także pobudzały kreatywność oraz świetnie łączyło naukę języka z kulturą. Nasza lektorka wykazywała ogromny profesjonalizm i zaangażowanie, co sprawiało, że nauka była nie tylko efektywna, ale i przyjemna.
Nie zabrakło również czasu na zwiedzanie Barcelony. Miałyśmy okazję zobaczyć słynne dzieła Gaudíego, takie jak Sagrada Família i Park Güell, Casa Batlló. Wieczorami odkrywaliśmy lokalną kuchnię, kosztując takich specjałów jak tapas, paella czy churros con chocolate. Udział w tym kursie był dla nas niezwykle inspirującym doświadczeniem, które nie tylko pozwoliło nam poprawić znajomość języka hiszpańskiego, ale także nawiązać nowe znajomości i poszerzyć horyzonty. Jesteśmy bardzo wdzięczne za tę możliwość i z pewnością będziemy wspominać ten czas z uśmiechem na twarzy.
Ewa Mentel i Beata Kabut
Dwie nauczycielki z „Korfantego” – Elżbieta Janusz oraz Małgorzata Lach – miały niepowtarzalną okazję wziąć udział w międzynarodowym kursie doskonalenia zawodowego w ramach Programu Erasmus+. Szkolenie odbyło się na malowniczej Teneryfie, a kurs nosił tytuł „ICT Tools for a Creative and Collaborative Classroom”.
W trakcie kursu nauczycielki pracowały w międzynarodowym zespole wraz z pedagogami z Francji, Bułgarii, Węgier oraz Niemiec. Była to doskonała okazja do wymiany doświadczeń, poznania różnych systemów edukacyjnych oraz wspólnego poszukiwania nowoczesnych rozwiązań dydaktycznych.
Szkolenie skupiało się na wykorzystaniu narzędzi ICT w edukacji, z naciskiem na rozwijanie kreatywności oraz współpracy wśród uczniów. Uczestniczki miały okazję zapoznać się z takimi aplikacjami jak na przykład: Blooket, Quizlet oraz Plickers – nowoczesnymi platformami wspierającymi naukę poprzez grywalizację, interaktywne quizy i szybkie sprawdzanie wiedzy. Poznane narzędzia z pewnością zostaną wykorzystane na lekcjach w naszej szkole, wprowadzając więcej dynamiki i angażujących metod pracy z uczniami.
Pobyt na Teneryfie to jednak nie tylko nauka – uczestniczki kursu miały również możliwość poznać kulturę i kuchnię Hiszpanii. W czasie wolnym odkrywały piękno wyspy, odwiedzając m.in. Park Narodowy Teide, malowniczy masyw górski Anaga, urokliwe miasteczka jak La Laguna, San Sristobal, Santa Cruz czy Garachico.
Wyjazd był nie tylko cennym doświadczeniem zawodowym, ale również inspirującą przygodą, która z pewnością zaowocuje nowymi pomysłami na zajęcia oraz dalszą współpracą międzynarodową.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.