W ramach programu Erasmus+ „Patrzymy w Przyszłość 2024/2025” kolejni nauczyciele Korfanetgo w roku szkolnym 2024/2025 poszerzali swoje horyzonty podnosząc kompetencje językowe oraz wzbogacając wiedzę, tym razem związaną z holistycznym dobrostanem człowieka.
Podczas tygodniowego szkolenia na Malcie, panie M. Chodura i A Strządała poznawały sposoby, jak wykreować model dobrego samopoczucia. Pierwsza część kursu skoncentrowana była na autoanalizie własnego stanu emocjonalnego i fizycznego, określeniu celów związanych z indywidualnymi potrzebami oraz wytyczeniu ścieżki do poprawy jakości swojego życia. Narzędziem stosowanym w tym etapie była uważność.
W dalszej części kurs obejmował praktyczne strategie radzenia sobie ze stresem. W celu skorzystania z tych strategii najpierw konieczna była identyfikacja stresorów, a następnie dobór odpowiedniej techniki relaksacyjnej np. uważne oddychanie, wizualizacja, medytacja.
Kurs potwierdzał jak ważne są dla naszego zdrowia aktywność fizyczna, zdrowe nawyki żywieniowe, nawodnienie organizmu oraz odpoczynek, w tym zdrowy sen.
Kolejny etap szkolenia związany był z inteligencją emocjonalną, skutecznym zarządzaniem i rozpoznawaniem własnych uczuć i potrzeb, zarządzaniem empatią, budowaniem relacji społecznych.
Bardzo wymagającym etapem kursu było znalezienie równowagi między pracą a wypoczynkiem, realizacją obowiązków zawodowych a życiem rodzinnym.
Udział w kursie dla nauczycieli stwarzał możliwości poszukiwania tej równowagi między szkoleniem a odkrywaniem Malty. Sprzyjająca aura w czasie pobytu na wyspie, zachęcały do poznawania jej historii i kultury, odwiedzania miejsc pięknych krajobrazowo, tych ważnych dla historii Europy oraz związanych z najstarszymi cywilizacjami. Był czas na obserwację życia demokratycznego, niezwykle zróżnicowanego społeczeństwa, dbającego o ekologiczne aspekty życia.
Malta zachwyciła nas swoim położeniem, klimatem i kulturą. Jest to najdalej na południe wysunięte państwo Europy. Na Archipelag Wysp Maltańskich składają się trzy zamieszkałe wyspy: Malta, Gozo i Comino oraz kilka mniejszych wysepek.
Oprócz pięknej pogody na turystów czeka szereg atrakcji i miejsc wartych zwiedzenia oraz zobaczenia. Wśród nich są cuda natury, klimatyczne miejsca, miasta, zabytki, plaże i ciekawe tradycje.
Zwiedzanie rozpoczęłyśmy od stolicy. Valletta to nastrojowe barokowe miasto o wyjątkowych budowlach powstałych ze złotego piaskowca. Wąskie uliczki, potężne mury, harmonijne zdobienia, finezyjne balkony, ogrody i niezapomniane panoramy to tylko niektóre z atutów tego miasta. Z Valetty popłynęłyśmy do trójmiasta i zwiedziłyśmy Birgu.
Kolejny dzień naszego pobytu spędziłyśmy w mieście ciszy Mdinie. Stanowi ona jeden z najpiękniejszych przykładów średniowiecznego miasta otoczonego murami i niezwykłego połączenia architektury normańskiej z barokową. Miasto choć było dawną stolicą kraju, dziś zamieszkałe jest przez niespełna 250 mieszkańców.
Odwiedziłyśmy Rabat i Katakumby św. Pawła.
Chrześcijaństwo na Maltę dotarło w 60. roku wraz ze św. Pawłem. Płynął on do Rzymu na proces, a jego statek rozbił się na przybrzeżnych skałach. Wg tradycji w czasie trzymiesięcznego pobytu zamieszkał w jednej z grot, prowadząc w niej działalność misyjną.
Malta została hojnie obdarzona cudami natury i one najbardziej sprzyjały ćwiczeniu medytacji oraz innych technik relaksacyjnych. Jednymi z nich są Klify Dinglibędące najwyższymi klifami na południu Europy. Z platformy widokowej podziwiałyśmy Blue Grotto. To jedna z najpiękniejszych naturalnych atrakcji Malty. Można ją zobaczyć z platformy widokowej usytuowanej nad brzegiem urwistego wybrzeża w pobliżu miejscowości Żurrieq. Inne dni poświęciłyśmy również na spenetrowanie wyspy Gozo czy podziwianie przepięknych klifów i zatok przy plaży Tuffieha.
Wyjazd na kurs: „Doładuj i odnów: holistyczne techniki dobrego samopoczucia dla współczesnych nauczycieli i pracowników sektoru edukacji” był niezwykły z racji wszystkich wyżej wymienionych powodów.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.