Przebieg spotkania
I Określenie potrzeb i wyzwań, jakie stoją przed uczniami, pracownikami i Szkołą, przedstawienie możliwości oferowanych przez program Erasmus+ w sektorze „Edukacja Szkolna”.
II Sformułowanie podstawowych obszarów doskonalenia pracy szkoły:
1.Doskonalenie kompetencji językowych n-li.
2. Odpowiedź na wyzwania młodzieży – generacji Z.
3. Poprawa metodologii nauczania j.obcych
4. Integracja zespołu nauczycielskiego
5. Zdobywanie nowych doświadczeń w zakresie zarządzania projektami
6. Uatrakcyjnienie oferty szkoleniowej i budowanie otwartości na odmienność
III Powołanie zespołu koordynatorów w celu sprawnego zarządzania projektem oraz napisania wniosku aplikacyjnego
IV Określenie zasad rekrutacji, powołanie zespołu rekrutacyjnego
Komisja rekrutacyjna (3 koordynatorów i dyrektor ZS2) w X 2021r. opracowała i opublikowała regulamin, procedurę odwoławczą. Przeprowadzona diagnoza potrzeb szkoły wyznaczyła obszary zaproponowanych kursów. N-le wypełnili formularze rekrutacyjne obejmujące takie kryteria jak: dotychczasowe zaangażowanie w życie szkoły, motywacja do
zdobywania nowych umiejętności, sposoby włączenia ich w pracę z uczniami, pomysły zaangażowania się w realizację całego projektu, przyszłe zaangażowanie w eTwinning i inne projekty, sposoby upowszechniania rezultatów.
W każdym kryterium przyznawano od 1 do 5 pkt. Dodatkowe 2 punkty można było zdobyć za niższy status ekonomiczny i niebranie udziału we wcześniejszych projektach (n-le z niskim stażem). Maks liczba punktów do zdobycia to 32. Regulamin zakładał,
że jeśli n-l zdobędzie 22 pkt zakwalifikuje się do projektu w I turze. Wyłonionych zostało się 25 n-li. Przebieg rekrutacji był protokołowany.
Utworzona została lista rezerwowa n-li na każdy rodzaj kursu.
W celu usprawnienia komunikacji i wykorzystania dostępnych środków ICT utworzono grupy na platformie Teams i w Messengerze
Przebieg spotkania
Termin projektu
1. Planowane działania indywidualne i ich zakładane rezultaty
3.Terminy wyjazdów
4.Określenie potencjalnych organizacji partnerskich zapewniających wysoki poziom kształcenia
5.Budżet
a.Wsparcie organizacyjne/b.Podróż – zalety green travel/ c.Wsparcie indywidualne/ d.Opłata za udział w kursie /e.Kwoty otrzymywane przez beneficjentów
5. Koszty nadzwyczajne
6. Konieczność przestrzegania Standardów jakości Erasmusa
Najbliższe działania: złożenie wniosku – luty 2022
Przygotowanie i napisanie wniosku aplikacyjnego przez koordynatorów projektu, zdobycie koniecznych pełnomocnictw, przesłanie wypełnionego wniosku wraz załącznikami zgodnie z procedurami wymaganymi przez Narodową Agencję Programu Erasmus+
Przygotowanie dokumentacji potwierdzającej chęć uczestnictwa w projekcie, uzupełnienie dokumentów w Systemie dokumentów OnLine
Spotkanie z nauczycielami
Konferencja grona pedagogicznego
1. Informacje o idei programu Erasmus+
2. Prezentacja możliwości programu Erasmus+ dla nowych nauczycieli Szkoły upowszechnianie i podsumowanie rezultatów projektu „Kunszt nowoczesnego nauczyciela…”
3. Przedstawienie etapów realizacji projektu „Paska. Mobilność. Praktyka”, przewidywanych efektów, założonego programu działań
Spotkanie organizacyjne przed mobilnościami
1. Przedstawienie aktualnych informacji dotyczących realizacji projektu (Umowa finansowa z Narodową Agencją została podpisana przez Panią Dyrektor, Skarbnika Miasta Jastrzębie-Zdrój i przesłana do Narodowej Agencji 27 X 2022r.), podpisano 4 pierwsze umowy z nauczycielami
2. Dokumentacja niezbędna do odbycia kursu: Umowa indywidualna, załączniki do umowy, w tym: Porozumienie (w języku polskim i angielskim)
3. Konieczność przygotowania danych niezbędnych do podpisania indywidualnej umowy finansowej
W listopadzie zostały przygotowane i wydrukowane plakaty promujące aktualne projekty Erasmus+. Rozwieszono je w szkole, zostaną również wyeksponowane podczas Dni Otwartych Szkoły
Relacje z mobilności oraz działania upowszechniające projekt oraz jego rezultaty znajdują się w następujących zakładkach:
Dni Otwarte Szkoły są doskonałą możliwością, by upowszechniać działania projektowe. Bezpośredni kontakt w rodzicami i przyszłymi uczniami naszej placówki umożliwia zapoznanie potencjalnych beneficjentów z ideą programu oraz rezultatami wypracowanymi podczas wyjazdów zagranicznych. W działania zaangażowani byli koordynatorzy i uczestnicy projektu.
Na konferencję plenarną grona pedagogicznego ZS2 w Jastrzębiu-Zdroju została przygotowana prezentacja podsumowująca realizację trzech projektów Erasmus+ w roku szkolnym 2022/2023.
Podsumowanie zaprezentowanie efektów projektu, zaplanowanie działań na rok szkolny 2023/2024
W ramach Erasmus Days w Zespole Szkół Nr 2 odbyło się kilkanaście działań promujących idee Erasmusa oraz upowszechniające rezultaty projektu „Pasja. Mobilność. Praktyka.” Więcej o realizacji w zakładce „ErasmusDays 2023”
Opis zdjęcia przesłanego na stronie konkursu:
Zdjęcie na tle banera odwiedzającego z uczestnikami projektu ich destynacje, zostało wykonane przy użyciu ekologicznych maskotek tworzonych podczas zajęć terapeutycznych przez pedagoga i jego podopiecznych. Spotkania te pomagają uczniom wyciszyć się, zrozumieć siebie i stworzyć coś nowego. Daje to satysfakcję z projektowania i radość z bycia sobą. Podobnie integracyjną i budzącą satysfakcję w członkach projektu ma ich zaangażowanie w działania projektowe. Z nutką optymizmu i odrobiną szaleństwa 25 nauczycieli bierze udział w nowych dla siebie wyzwaniach – kursach metodycznych, językowych, ICT – nierzadko czując, że przekraczają własne bariery. Maskotki są podobne, bo z tego samego materiału, jednak każda z nich jest indywidualnością. Występują razem, ale każda ma inne cele. Podobnie projekt zmusił nas – uczestników – do wyjścia ze strefy komfortu, otwarcia się na nowe możliwości i umiejętności. Cząstkowe efekty, pozornie małe i nieznaczące, razem mają wpływ na szkołę i jej otoczenie.
Projekt plakatu przygotowała uczestniczka projektu, Agnieszka Remplewska
Zakończenie projektu, przygotowanie dokumentacji zgodnie z wymogami Narodowej Agencji. Przygotowanie i złożenie raportu końcowego.
Podsumowaniem i uzupełnieniem upowszechniania zadań projektowych, zarówno w projekcie „Pasja. Mobilność. Praktyka”, jak i w pierwszej części akredytacji „Patrzymy w przyszłość” była konferencja szkoleniowa dla nauczycieli poprowadzona przez beneficjentów obu projektów.
Nauczyciele, zgodnie z preferencjami i potrzebami mogli wziąć udział w następujących warsztatach:
a. Aplikacja Nearpod
b. Aplikacja do tworzenia animacji poklatkowych
c. Zastosowanie AI w edukacji
d. Padlet , kody QR, skracanie linków
e. Odwrócona lekcja
Prowadzącymi byli: Elżbieta Janusz, Maria Pietranik, Marcin Dziadek, Janusz Korus, Agnieszka, Remplewska, Beata Dębowska, Katarzyna Śnieg.
29 VIII 2024r. odbyło się ostatnie spotkanie nauczycieli zaangażowanych w działania projektu Erasmus + „Pasja. Mobilność. Praktyka.” Podsumowano harmonogram działań, wydatkowanie środków budżetowych, przypomniano zrealizowane działania.
W wyniku działań projektowych
– odbyło się ponad 70 różnego rodzaju spotkań, działań, warsztatów, konferencji, projektów upowszechniających projekt, nabyte umiejętności i idee Erasmusa.
– powstała strona „Projekty w Korfantym” jako miejsce dzielenia się wiedzą, wymiany informacji oraz propagowania idei Erasmusa
– szkoła cykliczne włączała się w coroczne ogólnoeuropejskie projekty Erasmusa: „Erasmus Days” w latach 2021, 2022, 2023, „Dzień Autorów Europejskich” w latach 2023 i 2024, „Selfie” w latach 2023 i 2024
– powstał wniosek akredytacyjny „Patrzymy w przyszłość” napisany przez jednego z członków „Pasji… panią Danutę Łozińską
Zgodnie z opinią Narodowej Agencji Erasmusa projekt został uznany za przykład dobrej praktyki i może służyć innym organizacjom jako źródło inspiracji.
Dziękujemy za współpracę wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tego przedsięwzięcia.
Koordynatorzy projektu:
Aleksandra Cichoń
Małgorzata Lach
Maria Pietranik
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.